HomeGlobalTesla tarik balik lebih 1.6 juta kereta di China isu perisian stereng

Tesla tarik balik lebih 1.6 juta kereta di China isu perisian stereng

TESLA memanggil semula lebih 1.6 juta kenderaan di China berhubung isu dengan perisian stereng dan sistem penguncian pintu, kata pengawal selia negara itu.

Penarikan balik itu termasuk model S, X, 3 dan Y, dan 7,538 kenderaan import.

Masalah akan diselesaikan dengan kemas kini perisian tanpa perlu kenderaan dibawa ke pengedar atau garaj.

Ia datang kurang daripada sebulan selepas Tesla memanggil semula dua juta kereta di Amerika Syarikat (AS) kerana isu perisian pemanduan auto.

Pada Mei tahun lepas, pengawal selia China berkata, lebih daripada sejuta kenderaan mungkin mengalami masalah pecutan dan sistem brek.

Gergasi kereta elektrik Amerika itu kemudian menemui masalah dengan fungsi pemanduan berbantu dan sistem penguncian pintu.

Pengawal selia China, Pentadbiran Negeri bagi Peraturan Pasaran (SAMR), menyifatkan kemas kini kenderaan yang dirancang itu sebagai penarikan semula, walaupun ia akan berlaku dari jauh.

Tesla akan mengeluarkan kemas kini perisian over-the-air untuk sejumlah 1,610,105 kenderaan, termasuk Model S dan X yang diimport serta kereta Model 3 dan Y buatan China yang dibuat dari 2014 hingga 2023, kata SAMR.

Pengawal selia menambah bahawa ini adalah untuk menangani masalah dengan fungsi pengendalian auto dan mengurangkan risiko perlanggaran.

“Bagi kenderaan dalam skop panggilan balik ini, apabila fungsi stereng bantuan automatik dihidupkan, pemandu mungkin menyalahgunakan fungsi pemanduan berbantu gabungan tahap dua, meningkatkan risiko perlanggaran kenderaan dan menimbulkan bahaya keselamatan,” jelas SAMR.

Secara berasingan, Tesla juga akan menaik taraf perisian untuk 7,538 unit kereta Model S dan X untuk menyelesaikan masalah kunci pintu yang boleh terbuka dalam kemalangan.

Ini adalah tamparan kedua baru-baru ini untuk Tesla di negara ini, selepas BYD China mengatasi jualan kereta elektrik Tesla di seluruh dunia pada suku terakhir 2023.

Satu lagi langkah serupa pada 2022 menyaksikan Tesla menarik balik hampir 128,000 kereta di China kerana kecacatan penyongsang motor belakang.

Tesla mempunyai pasaran pengguna yang besar di China – di mana orang ramai telah digalakkan untuk membeli kenderaan elektrik dan hibrid melalui subsidi. Negara ini menyasarkan untuk memiliki majoriti kereta yang dikuasakan dengan tenaga bersih menjelang 2035.

China juga menjadi tuan rumah kilang pembuatan utama di Shanghai, yang merupakan “kilang giga” pertama Tesla yang dibina di luar negara. Kemudahan itu menghantar 947,000 kenderaan pada 2023, menurut agensi berita Xinhua. – BBC

Author

Pilihan Editor