HomeGaya Hidup5 faedah mandi malam yang perlu anda tahu

5 faedah mandi malam yang perlu anda tahu

BAGI kebanyakan orang terutamanya di negara ini, kita akan mandi pada waktu pagi dan petang. Atau bagi sesetengah orang, ada yang mandi pada waktu malam selepas melakukan aktiviti riadah atau bersenam.

Namun bagi kebanyakan orang, mereka takut untuk mandi malam kerana bimbang menjejaskan kesihatan. Bagaimanapun, tahukah anda, menurut artikel AromaSense – tidak kira apa sebabnya – terdapat beberapa faedah untuk mandi pada waktu malam.

Jadi, jika anda seorang jenis mandi pagi, dan bimbang untuk mandi malam, berikut adalah lima sebab mengapa anda perlu mandi pada waktu malam.

1. Susah dapat jerawat

Jika anda mandi pada waktu pagi dan anda menjalani kehidupan seharian, kemudian bila anda balik ke rumah dan tidur, kulit anda mudah mendapat jerawat.

Ini disebabkan oleh kulit kita mengumpul pelbagai jenis zarah, kotoran, peluh, dan minyak pada siang hari yang jika dibiarkan pada kulit boleh masuk ke dalam liang-liang pori dan mula merengsakan kulit serta menyebabkan jerawat.

Oleh itu, jika anda mandi pada waktu malam bukan sahaja anda membersihkan pori-pori anda dari siang hari, ia sebenarnya menyebabkan badan anda berada dalam keadaan yang lebih santai.

2. Membantu anda bertenang

Apabila kita mandi malam menggunakan air hangat, kehangatan air akan mengurangkan ketegangan dan kebimbangan. kerana wap mengelilingi kita, dan jika kita mandi pada waktu malam maka ini boleh meredakan ketegangan dan kebimbangan.

Ia mungkin kelihatan berlawanan dengan apa yang kita fikir, jika kita mandi pada waktu malam kita menjadi lebih segar dan tidak boleh tidur. Walau bagaimanapun, perkara yang sebaliknya berlaku.

Satu kajian dari Universiti Texas baru-baru ini menyimpulkan bahawa memanaskan badan anda boleh membantu anda tidur lena selepas badan dapat menyejuk semula.

Malah, mandi atau mandi selama 10 hingga 15 minit pada suhu antara 40 hingga 42.5 darjah Celcius kira-kira satu hingga dua jam sebelum anda tidur akan meningkatkan kualiti dan keberkesanan tidur.

3. Rambut anda lebih mudah diurus

Mencuci rambut anda pada waktu pagi mungkin menyusahkan terutamanya jika anda tergesa-gesa. Anda akan keluar bekerja dengan rambut basah dan ia boleh membuat anda sakit.

Walau bagaimanapun, jika anda mencuci rambut anda pada waktu malam, anda boleh membiarkannya kering semasa anda tidur supaya apabila anda bangun, anda tidak akan tergesa-gesa untuk menyisir rambut anda.

4. Rutin pagi anda lebih pelbagai

Peralihan kepada mandi pada waktu malam akan membantu anda menjalani hari esoknya  dengan lebih banyak pilihan.

Dengan mandi pada waktu malam anda dapat meluangkan sedikit masa pada waktu pagi untuk melakukan perkara lain. Sama ada beribadat, bermeditasi, melihat terbit, menulis, bersenam, atau sambung tidur lagi.

Anda boleh menggunakan masa yang anda ada untuk apa sahaja yang anda mahu dan jika anda masih rasa mengantuk maka secawan kopi dan mencuci muka sudah mencukupi untuk menyegarkan anda semula.

5. Menghindar kuman dari katil anda

Berbaring di atas katil anda tanpa mencuci muka atau mandi boleh memindahkan kuman dan kotoran yang ada pada kulit anda ke bantal atau katil.

Jika ini berlaku maka walaupun anda membersihkan diri anda, kuman dan kotoran mungkin masih kekal di atas katil.

Kepala anda terutamanya mengandungi banyak bakteria dan jika anda tidak membasuh rambut anda, ia akan mencemarkan bantal dan mungkin menyebabkan muka anda berjerawat.

Sama ada anda mahukan 20 minit tidur tambahan yang semua orang inginkan sebelum mereka pergi bekerja atau kulit yang lebih sihat, mandi pada waktu malam akan membantu anda meningkatkan kesihatan dan kulit anda.

Author

Pilihan Editor