HomeGlobalCIA akhirnya sahkan fungsi sebenar Area 51

CIA akhirnya sahkan fungsi sebenar Area 51

 

 

AREA 51 adalah lokasi yang selama beberapa dekad telah menjadi misteri dan sumber spekulasi serta teori konspirasi bagi ramai orang, dan ianya berterusan hingga kini.

Perlu diakui, terdapat sesuatu yang menarik tentang lokasi rahsia dan misteri, dan ia telah menjadi sumber cerita rakyat berkenaan UFO dan makhluk asing untuk selama beberapa dekad, lapor Unilad.

Kemampuan Area 51 menawan imaginasi orang ramai nampaknya tidak berkurangan, walaupun selepas ia menjadi pusat acara media sosial ‘They Can’t Stop All of Us’.

Walaupun sebenarnya ia hanyalah sebuah hantaran mengarut, ajakan untuk ‘Serbu Area 51’ mendapat perhatian, hingga ada beberapa orang datang ke Area 51, walaupun tiada seorang pun yang berjaya masuk ke dalam.

Jadi untuk apa kawasan itu sebenarnya digunakan?

Sebenarnya, ia adalah fasiliti ujian Tentera Udara Amerika Syarikat (AS). Suatu ketika dahulu, semasa kawasan itu mula-mula diperoleh oleh Tentera Udara AS pada tahun 1950-an, ia turut menguji pesawat pengintip U-2.

U-2 adalah pesawat peninjau altitud tinggi, yang boleh beroperasi melebihi 70,000 kaki, di stratosfera.

Memandangkan Area 51 adalah pangkalan tentera udara yang sangat rahsia, tidaklah mengejutkan ia menjadi tempat tumpuan untuk melihat objek terbang yang tidak dikenali.

Malah, dokumen yang dikeluarkan berikutan permintaan Akta Kebebasan Maklumat pada 2013 malah menyebut U-2 secara khusus.

Dokumen itu berkata: “Ujian ketinggian tinggi bagi U-2 tidak lama lagi membawa kepada kesan sampingan yang tidak dijangka – peningkatan yang luar biasa dalam laporan objek terbang tidak dikenali (UFO).”

Mereka menambah: “Penerbangan U-2 dan kemudian Oxcart menyumbang lebih daripada separuh daripada semua laporan UFO pada akhir 1950-an dan kebanyakan tahun 1960-an.”

U-2 menjadi pusat pengumpulan perisikan AS semasa Perang Dingin. Ia digunakan untuk memantau Kesatuan Soviet, China, dan Cuba.

Pesawat itu memainkan peranan penting semasa Krisis Peluru Berpandu Cuba, apabila Kesatuan Soviet menempatkan peluru berpandu nuklear di Cuba.

Konfigurasi sayap, direka untuk penerbangan altitud tinggi, juga bermakna pesawat itu perlu dipegunkan untuk mendarat.

Tetapi spekulasi mengenai lelaki dari angkasa bukanlah tanpa asas.

Ini kerana pesawat itu beroperasi pada ketinggian yang begitu tinggi sehingga juruterbang terpaksa memakai pakaian angkasa yang direka khas untuk bertahan dalam atmosfera yang berbeza.

Begitulah kisahnya, kawasan ini digunakan untuk menguji pesawat eksperimen semasa Perang Dingin, jadi tahap kerahsiaan tertinggi sangat penting.

Tapi, itu tidak bermakna ia tidak boleh digunakan untuk menyimpan makhluk asing. Tak begitu?

Author

Pilihan Editor