HomeGlobalFacebook, Instagram padam dokumentari Palestin sebaik sahaja dimuat naik

Facebook, Instagram padam dokumentari Palestin sebaik sahaja dimuat naik

HANYA beberapa minit selepas The Palestine Chronicle mengeluarkan dokumentari ‘The Black Dress’, diterbitkan bersama dengan Friends of Palestine Network, syarikat media sosial mula mengenakan sekatan kepada dokumentari tersebut.

Instagram dan Facebook, khususnya, memadam dokumentari itu – yang merupakan respons paling komprehensif terhadap dakwaan New York Times pada 28 Disember bahawa rakyat Palestin melakukan rogol besar-besaran pada 7 Oktober – dengan mendakwa ia mempromosikan ‘organisasi berbahaya’.

Walaupun sebenarnya dokumentari ‘The Black Dress’ cuba menyangkal dakwaan tersebut yang kebanyakannya berdasarkan sumber Israel, dan tanpa menerima dakwaan mana-mana organisasi atau entiti, ‘berbahaya’ atau sebaliknya, META masih mengekalkan keputusannya, walaupun selepas penerbit memuat naik semula kandungan tanpa menyebut nama mana-mana organisasi.

“Apa yang menjadi keutamaan META dan organisasi pro-Israel yang lain ialah, kebenaran itu perlu disembunyikan selama mungkin atau sekurang-kurangnya sehingga Israel mengakhiri pembunuhan beramai-ramai di Gaza,” kata Ramzy Baroud, ahli sejarah Palestin dan penerbit bersama dokumentari.

“Malah, inilah sebabnya dokumentari itu dikeluarkan, untuk mencabar penapisan sedemikian, dan untuk membawa suara Palestin, yang telah lama terpendam kerana organisasi media seperti The New York Times dan platform media sosial seperti META.”

Romana Rubeo, juga penerbit bersama dan penyampai dokumentari selama 18 minit itu, berkata, keputusan META tidak akan menghalang mereka daripada meneruskan kerja.

“Ini bukan kali pertama META dan platform media sosial lain melakukan segala-galanya untuk menghalang suara kami, melalui sekatan bayangan atau penapisan langsung.

“Kami sentiasa mencari cara alternatif untuk menyampaikan kandungan kami kerana kami tidak akan berputus asa dalam misi kami untuk menyebarkan kebenaran dan membatalkan propaganda arus perdana,” tambahnya.

The Palestine Chronicle menyeru pembaca dan semua organisasi media bebas serta individu yang berminat dengan sudut pandangan alternatif untuk berkongsi YouTube dan versi lain dokumentari itu seluas mungkin.

“Kebebasan bersuara tidak boleh hanya untuk satu pihak dan pihak satu lagi dinafikan sepenuhnya,” kata Baroud.

“Tolong bantu kami sebarkannya,” tambahnya.

Author

Pilihan Editor