HomeGlobalIsrael hukum warga Palestin hanya kerana mereka rakyat Palestin - Pakar PBB

Israel hukum warga Palestin hanya kerana mereka rakyat Palestin – Pakar PBB

ISRAEL menggunakan kelaparan sebagai senjata dalam serangannya ke atas Genting Gaza, kata seorang pelapor khas PBB mengenai hak makanan kepada Anadolu pada Rabu.

Michael Fakhri berkata, Israel mahu menghukum semua rakyat Palestin dan ia adalah pembunuhan beramai-ramai, sambil menambah bahawa Gaza tidak pernah mengalami tahap kelaparan seperti ini.

“Walaupun sebelum tentera berpindah ke Rafah, kami telah memberi amaran bahawa setiap orang di Gaza kelaparan dan sekurang-kurangnya satu perempat daripada penduduk kelaparan, dan kebuluran itu akan berlaku,” katanya mengenai kebuluran dan perkembangan di Gaza di bawah serangan dan sekatan Israel.

“Sejak itu, dua perkara telah berlaku. Pertama, beberapa negara telah memutuskan untuk tidak membiayai agensi kemanusiaan paling penting di Gaza tetapi semua pelarian Palestin dan itu berada di bawah perang. Dan kedua, kini kita melihat tentera Israel mendesak masuk ke Rafah, menghimpit ratusan ribu orang bertumpu ke kawasan yang begitu kecil,” kata Fakhri.

Menurut Fakhri, pada ketika ini beliau kehabisan cara untuk menggambarkan keadaan tidak berperikemanusiaan, keganasan dan kekejaman itu.

“Sebelum ini kita katakan kebuluran akan berlaku. Saya tidak akan terkejut pada penghujung bulan bahawa kita akan katakan bahawa sebenarnya ada kebuluran yang besar,” tambahnya.

Fakhri berkata bantuan yang sampai ke Gaza tidak mencukupi untuk menampung penduduk.

“Masalah dengan kelaparan adalah bahawa ia adalah keganasan yang perlahan dan menyakitkan. Ini bermakna kita akan melihat kesannya untuk beberapa bulan, tahun dan dekad akan datang. Walaupun ada gencatan senjata hari ini, kesannya sudah pun ada,  menjejaskan generasi kerana begitu ramai kanak-kanak telah terjejas. Jadi, perkara penting yang perlu diingat ialah lebih 1 juta kanak-kanak tinggal di Gaza, dan masa depan mereka terancam. Apa yang kita tahu ialah kanak-kanak yang diserang – seramai 335,000 kanak-kanak – menghadapi risiko kecacatan fizikal dan kognitif yang kekal.

“Apa yang unik ialah kita tidak pernah melihat tahap kelaparan seperti ini, kita tidak pernah melihat keseluruhan penduduk seperti ini. Jadi, ini lebih 2.2 juta orang mungkin kelaparan sepenuhnya, begitu cepat,” katanya.

Fakhri menyatakan bahawa pihak Israel berulang kali menyatakan hasrat mereka untuk menyerang semua rakyat Palestin.

“Berdasarkan semua kenyataan yang kami baca dan semua kenyataan telah dibuat, baik sebagai usaha kerajaan mahupun individu, niat mereka adalah pembersihan etnik; niat mereka adalah untuk menghukum semua orang awam, semua orang di Gaza. Niat mereka untuk mengusir mereka keluar dari Gaza, untuk menghukum mereka secara kolektif.

“Peperangan ini bukan tentang mempertahankan diri; perang ini bukan tentang serangan Hamas pada 7 Oktober. Ia adalah niat untuk menghukum semua rakyat Palestin semata-mata kerana mereka adalah rakyat Palestin. Ini adalah pembunuhan beramai-ramai,” katanya.

Fakhri berpandangan PBB tidak boleh berbuat apa-apa pada ketika ini dan masyarakat antarabangsa tidak cukup teratur untuk memberi tekanan kepada Israel.

Author

Pilihan Editor