HomeGlobalIsrael 'kantoi' palsukan video bantuan Gaza

Israel ‘kantoi’ palsukan video bantuan Gaza

 

ISRAEL mengaku menggunakan visual lama kem pelarian Moldova dalam video yang disiarkan di X bagi menguar-uarkan dakwaannya bahawa ia telah memberikan berpuluh-puluh ribu tan bantuan kemanusiaan kepada Gaza semasa perang, pada Selasa.

Akaun X rasmi Israel telah memadamkan video yang termasuk foto tersebut, sambil menyatakan digunakan untuk tujuan ilustrasi sahaja, dan berjanji untuk memastikan ketelusan dalam visual berikutnya, lapor RT.

Wartawan BBC, Shayan Sardarizadeh mendedahkan klip penipuan itu pada Isnin, menyiarkan tangkap layar video Israel, yang mendakwa Baitulmaqdis Barat telah menghantar 23,000 tan khemah dan peralatan perlindungan ke Gaza, bersebelahan dengan imej asal dalam perkhidmatan foto stok iStock.

Penerangan gambar itu berbunyi, “Kawasan tersusun di wilayah Moldova dengan khemah berhampiran sempadan Ukraine untuk pelarian yang datang dari perang di Ukraine.”

Israel mendakwa dalam video itu bahawa ia telah menghantar 11,000 trak bantuan ke Gaza sejak mengisytiharkan perang ke atas Hamas pada Oktober, termasuk 140,000 tan makanan, 1,000 trak air, dan 17,000 tan bekalan perubatan, sebagai tambahan kepada peralatan perlindungan yang sepatutnya dihantar.

Walaupun PBB menganggarkan bahawa 2 juta rakyat Palestin di Gaza – hampir kesemua 2.1 juta penduduk wilayah itu – kini bergantung kepada bantuan kemanusiaan tersebut, Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin pada bulan lalu menyatakan terdapat penurunan mendadak dalam penghantaran bantuan sejak perang bermula.

Organisasi itu berkata, ia menerima purata hanya 94.5 trak bantuan sehari dalam tempoh tiga bulan lepas, berbanding 500 yang masuk setiap hari sebelum 7 Oktober, walaupun Israel menegaskan tiada had terhadap bantuan kemanusiaan yang memasuki Gaza, sebaliknya menyalahkan Hamas dan Mesir untuk bekalan yang sedikit melalui persimpangan Rafah.

Ramai pengguna X mempersoalkan mengapa Israel – jika benar-benar memberikan bantuan kemanusiaan kepada Palestin – tidak menggunakan gambar penghantaran bantuannya sendiri.

 

Author

Pilihan Editor