HomeBeritaKPT rancang jadikan Malaysia hab pendidikan pelajar antarabangsa

KPT rancang jadikan Malaysia hab pendidikan pelajar antarabangsa

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) merancang untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pendidikan buat pelajar antarabangsa.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, perkara itu merupakan agenda pengantarabangsaan pendidikan tinggi negara, menerusi inisiatif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2015-2025.

Jelas beliau, agenda pengantarabangsaan itu memberi tumpuan untuk mengukuhkan perkongsian dengan institusi asing, mengembangkan program mobiliti pelajar serta meningkatkan daya saing global sektor pendidikan di negara ini.

“Selama bertahun-tahun, kami telah melaksanakan inisiatif selaras dengan PPPM 2015-2025 dan lima bidang tumpuan KPT serta 20 Hala Tuju Utama, memupuk kerjasama dengan rakan kongsi antarabangsa serta menjadikan Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk pendidikan.

“Statistik menunjukkan keberkesanan dasar ini, mempamerkan kehadiran ketara pelajar antarabangsa di seluruh institusi tempatan kami.

“Sepanjang tiga tahun yang lalu, terdapat peningkatan purata 6 peratus dalam bilangan pelajar antarabangsa di Malaysia, dengan pelbagai perwakilan daripada 167 negara di seluruh dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Program Libat Urus Menteri Pendidikan Tinggi Bersama Duta-Duta Negara Luar, di Hotel Wyndham Grand Bangsar, di sini pada Isnin.

Turut hadir majlis sama adalah Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Mustapha Sakmud; Ketua Setiausaha KPT, Datuk Dr Megat Sany Megat Ahmad Supian; Ketua Setiausaha  Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Hairil Yahri Yaacob; dan Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Luar Negeri, Datuk Bala Chandran Tharman.

Selain itu, turut memeriahkan majlis adalah duta-duta luar negara, ketua-ketua jabatan dan agensi di bawah KPT, serta wakil-wakil universiti.

Mengulas lanjut, Zambry berkata, KPT juga bersedia merealisasikan wawasan Malaysia sebagai hab pendidikan, termasuk inisiatif melaksanakan program biasiswa dan pengaturan pembiayaan bersama.

Beliau berkata, inisiatif itu bertujuan untuk menarik bakat terbaik di dalam dan di luar negara, sekali gus memupuk kecemerlangan dalam pengajaran, penyelidikan dan inovasi.

“Melalui manfaat perkongsian strategik dengan badan kerajaan, pihak berkepentingan industri dan organisasi antarabangsa, kami menyasarkan untuk meningkatkan kesan inisiatif kami dan mempercepatkan pencapaian objektif kami,” ujarnya.

Dalam ucapannya lagi, Zambry berkata, universiti awam dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta telah menetapkan garis panduan dan kriteria kemasukan pelajar asing, standard akademik dan kebajikan pelajar antarabangsa di Malaysia.

Dasar tersebut termasuk keperluan seperti kelayakan akademik, kecekapan bahasa dan pematuhan peraturan visa.

Jelas Zambry, ketika ini terdapat 106,893 pelajar antarabangsa yang melanjutkan pelajaran di Malaysia, dengan 43,175 daripadanya di universiti awam dan 63,718 di institusi pengajian swasta.

Tambahnya, kumpulan terbesar antarabangsa di negara ini berasal dari China, Indonesia, Pakistan, Nigeria dan Iraq.

Sementara itu, katanya, disiplin akademik yang mendapat carian tertinggi dalam kalangan pelajar antarabangsa adalah Sains Sosial, Pengajian Perniagaan dan Undang-Undang.

“Ketiga-tiganya mempamerkan tahap pendaftaran tertinggi, mencakupi 39.3 peratus daripada jumlah pendaftaran.

“Ini dijayakan oleh bidang dalam Sains, Matematik dan Pengajian Komputer, yang membentuk 15.9 peratus daripada pendaftaran, diikuti dengan 12.3 peratus daripadanya adalah disiplin kejuruteraan, pembuatan dan pembinaan,” katanya.

 

 

Author

Pilihan Editor