HomeGlobal5 termasuk 2 kanak-kanak terbunuh dihempap bantuan bekalan makanan di Gaza

5 termasuk 2 kanak-kanak terbunuh dihempap bantuan bekalan makanan di Gaza

LIMA orang, termasuk dua kanak-kanak, terbunuh akibat pengguguran bantuan yang tidak berfungsi di Gaza pada Jumaat, kata kementerian kesihatan tempatan. Mereka dilaporkan dihancurkan oleh palet bekalan makanan apabila payung terjunnya gagal digunakan dengan betul.

Pesawat pengangkut Amerika Syarikat (AS), Perancis, Belanda, Belgium, Jordan dan Mesir menjatuhkan palet catuan tentera di Gaza pada siang hari, dalam usaha untuk melegakan keadaan yang disifatkan PBB sebagai kebuluran yang akan berlaku. Israel tidak membenarkan trak dengan makanan dan bahan api memasuki kawasan Palestin selama berbulan-bulan.

Kejadian berlaku sekitar jam 11:30 pagi waktu tempatan di kem pelarian Al-Shati di utara Gaza, lapor CBS News dan Al Jazeera memetik pegawai tempatan dan saksi mata. Sebelas orang lagi cedera.

Seorang pegawai AS yang tidak dikenali memberitahu CBS bahawa semakan awal mendapati palet yang menyebabkan kematian tidak dijatuhkan oleh pesawat Amerika, tetapi berkata siasatan lanjut diperlukan, lapor RT.

Jabatan Negara belum lagi mengulas mengenai laporan kematian, yang belum disahkan oleh PBB.

Video yang tersebar di media sosial menunjukkan salah satu pakej bantuan jatuh jauh lebih cepat daripada yang lain, dengan payung terjunnya berselirat dan tidak dibuka sepenuhnya.

Pengguguran bantuan pada Jumaat adalah yang kedua minggu ini, terutamanya terdiri daripada catuan Makanan Sedia-Makan (MRE) dehidrasi yang bertujuan untuk medan perang atau kawasan bencana.

Pengguguran bantuan berjumlah kurang daripada 40,000 hidangan sehari dan tidak cukup untuk lebih dua juta orang yang tinggal di Gaza, menurut amaran PBB.

“Menggugurkan bantuan dengan cara ini adalah propaganda mencolok dan bukannya perkhidmatan kemanusiaan.

“Kami sebelum ini memberi amaran ia menimbulkan ancaman kepada kehidupan rakyat di Genting Gaza, dan inilah yang berlaku hari ini apabila bungkusan itu jatuh ke atas kepala rakyat,” kata pejabat media untuk kerajaan tempatan di Gaza, yang dikendalikan oleh kumpulan pejuang Hamas.

Hamas menggesa pembukaan semula lintasan darat, mengutuk pengguguran bantuan sebagai tidak berguna dan bukan cara terbaik untuk membawa bantuan.

Menurut kumpulan itu, lebih 700,000 rakyat Palestin di kawasan itu menghadapi kebuluran melampau dan sekurang-kurangnya 20 orang telah mati kelaparan.

Hampir 90 peratus penduduk Gaza sebelum perang telah menjadi pelarian, dengan ketua bantuan PBB, Martin Griffiths memberi amaran minggu lalu bahawa nyawa hilang dari Gaza pada kadar yang menakutkan.

Israel mengisytiharkan perang ke atas Hamas selepas pejuang yang berpangkalan di Gaza menyerang penempatan berhampiran pada 7 Oktober, membunuh kira-kira 1,200 orang dan mengambil lebih daripada 200 tawanan. Berpuluh-puluh tawanan kemudiannya dibebaskan semasa gencatan senjata selama seminggu pada bulan November.

Sejak itu, lebih 30,000 rakyat Palestin telah terbunuh dan 70,000 lagi cedera, menurut kementerian kesihatan Gaza. Israel telah menolak gesaan untuk gencatan senjata, menegaskan matlamatnya untuk menghapuskan Hamas sepenuhnya di Gaza.

Author

Pilihan Editor