HomeGlobalAS sangkal dakwaan Hamas tolak rundingan tebusan kerana resolusi Majlis Keselamatan PBB

AS sangkal dakwaan Hamas tolak rundingan tebusan kerana resolusi Majlis Keselamatan PBB

 

WASHINGTON: Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) menyangkal dakwaan Israel pada Selasa bahawa Hamas menolak cadangan perjanjian tebusan terbaru kerana resolusi Majlis Keselamatan PBB mengenai gencatan senjata Gaza.

Jurucakap Matthew Miller memberitahu pemberita bahawa kenyataan Israel itu tidak tepat dalam hampir semua aspek dan tidak adil kepada tebusan serta keluarga mereka.

Miller berkata, Hamas sudah menyediakan jawapan sebelum pengundian Majlis Keselamatan, bukan selepas itu, lapor Anadolu.

“Jadi, bagi Amerika Syarikat, kami tidak akan terlibat dalam gangguan retorik mengenai isu ini. Kami akan terus berusaha untuk cuba membawa pulang tebusan,” katanya,

Pejabat Perdana Menteri Israel mendakwa keputusan Washington untuk tidak menggunakan kuasa terhadap resolusi PBB pada Isnin membuka jalan bagi Hamas untuk mempertahankan kedudukannya.

“Pendirian Hamas jelas menunjukkan tidak berminat dalam perjanjian yang dirundingkan dan membuktikan kerosakan yang dilakukan oleh resolusi Majlis Keselamatan PBB,” katanya dalam satu kenyataan.

Majlis meluluskan resolusi menuntut gencatan senjata di Gaza semasa bulan Ramadan, yang bermula 11 Mac dan dijangka berakhir 9 April.

Empat belas negara dalam Majlis 15 ahli itu mengundi menyokong resolusi yang dibentangkan oleh 10 ahli. AS mengambil sikap berkecuali, yang mencetuskan kritikan daripada Israel.

Author

Pilihan Editor