HomeGlobalISIS mengaku bertanggungjawab dalam serangan dewan konsert di Moscow

ISIS mengaku bertanggungjawab dalam serangan dewan konsert di Moscow

SEKUMPULAN lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah dewan konsert di pinggir Moscow pada Jumaat, membunuh berpuluh-puluh dan mencetuskan kebakaran besar.

Serangan itu, yang menyebabkan lebih 60 orang mati dan 145 cedera, dilakukan oleh sekurang-kurangnya lima penyerang, kata pegawai.

ISIS mengaku bertanggungjawab di saluran Telegram rasminya untuk serangan maut itu, berkata pejuangnya menyerang perhimpunan besar di pinggir ibu negara Rusia, lapor The National.

Kumpulan itu berkata, penyerang telah kembali di pangkalan mereka dengan selamat.

Pihak berkuasa Rusia berkata, penyerang masih bebas tetapi laporan menunjukkan seorang suspek telah ditahan.

Sekurang-kurangnya dua letupan kedengaran di tempat kejadian, sebuah dewan konsert utama di pinggir barat ibu negara Rusia.

Letupan dilaporkan memulakan kebakaran besar-besaran, dengan video yang disiarkan pada aplikasi pemesejan Rusia menunjukkan kepulan asap hitam yang besar naik ke atas bangunan.

Beratus-ratus telah berkumpul di tempat Dewan Bandaraya Crocus untuk konsert oleh kumpulan rock Russia Picnic.

Datuk Bandar Moscow, Sergei Sobyanin menyifatkan serangan itu sebagai tragedi besar.

Kira-kira 100 orang telah dipindahkan oleh perkhidmatan penyelamat dari ruang bawah tanah tempat itu ketika polis rusuhan dikerahkan ke kawasan itu.

Tembakan bertalu-talu boleh didengari dalam beberapa video yang ditunjukkan oleh media Rusia dan disiarkan ke saluran Telegram.

Satu video menunjukkan dua lelaki dengan senapang bergerak melalui venue, manakala seorang lagi menunjukkan seseorang di dalam auditorium mengatakan penyerang telah menembaknya ketika tembakan kedengaran di latar belakang.

Pengawal di dewan konsert tidak mempunyai senjata api dan ada yang mungkin terbunuh pada permulaan serangan, lapor media Rusia.

Beberapa saluran berita Rusia mengatakan penyerang melarikan diri sebelum pasukan khas dan polis rusuhan tiba.

Kanak-kanak dilaporkan antara yang maut dan cedera pada konsert itu. Berpuluh-puluh ambulans tiba di institut penjagaan kecemasan Sklifosovsky di Moscow.

Sebuah helikopter membantu menangani kebakaran di tempat konsert, lapor Tass.

Semua acara sukan, kebudayaan dan acara awam berskala besar lain akan dibatalkan di Moscow hujung minggu ini, kata Sobyanin.

Langkah keselamatan di lapangan terbang dan stesen kereta api Moscow sedang ditingkatkan.

Pegawai kanan keselamatan Rusia dan bekas presiden, Dmitry Medvedev berkata pada Jumaat bahawa lelaki bersenjata di sebalik serangan itu harus diburu dan dibunuh.

“Semua mereka mesti ditemui dan dihapuskan sebagai pengganas,” kata Medvedev, timbalan pengerusi Majlis Keselamatan Rusia, dalam akaun Telegram rasminya.

Kenyataan Kementerian Luar Ukraine menolak sekeras-kerasnya penglibatan dalam serangan itu, dan mengatakan tuduhan sedemikian adalah provokasi terancang oleh Kremlin.

Anehnya, serangan tersebut seolah-olah dapat dihidu oleh kedutaan AS di Moscow yang mengeluarkan kenyataan awal bulan ini menggesa rakyat Amerika mengelak tempat sesak di ibu negara Rusia, termasuk konsert, memandangkan rancangan yang pasti dilakukan oleh pelampau untuk menyerang perhimpunan besar.

Amaran itu diulangi oleh beberapa kedutaan Barat lain.

 

Author

Pilihan Editor