HomeGlobalMengapa NATO masih wujud, soal Musk

Mengapa NATO masih wujud, soal Musk

 

KETUA Pegawai Eksekutif Tesla dan SpaceX, Elon Musk bersetuju dengan pelabur Amerika, David Sacks, yang berhujah bahawa selepas kejatuhan Kesatuan Soviet, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) kehilangan sebab untuk wujud, tetapi mengambil keputusan untuk berkembang bagi mengisi ruang itu.

Menulis di X (dahulunya Twitter) pada Sabtu, Sacks berkata bahawa pakatan yang diketuai Amerika Syarikat (AS) menghadapi krisis kewujudan pada 1990-an kerana ia tidak lagi mempunyai saingan yang setanding dengan Kesatuan Soviet. Walau bagaimanapun, “daripada dibubarkan, ia datang dengan misi baharu: untuk berkembang,” kata usahawan itu.

“Dan dalam rujukan sesama sendiri, pengembangan NATO akan mewujudkan permusuhan yang diperlukan untuk membenarkan kewujudan dirinya sendiri,” tambahnya, lapor RT.

Sementara itu, Musk nampaknya bersetuju dengan Sacks, menulis pada X: “Benar. Saya sentiasa tertanya-tanya mengapa NATO terus wujud walaupun musuh dan alasan untuk wujud, Pakatan Warsaw, telah dibubarkan.”

Sejak 1990-an, blok itu telah disertai oleh beberapa negara Eropah Timur yang pernah menjadi sebahagian daripada pakatan Warsaw yang bersekutu dengan Soviet, serta negara Baltik dan beberapa negara Balkan.

Selepas permulaan konflik Ukraine, Finland juga menjadi sebahagian daripada perikatan itu, dengan Sweden bersedia untuk mengikutinya.

Rusia telah berulang kali membantah pengembangan NATO, melihatnya sebagai ancaman keselamatan negara.

Jurucakap Kremlin, Dmitry Peskov juga menyifatkan perikatan itu sebagai alat konfrontasi dan pencegahan yang ditujukan kepada Rusia.

Walaupun ramai pegawai Barat mendakwa bahawa Moscow boleh menyerang NATO dalam beberapa tahun, Presiden Vladimir Putin berkata beliau tidak berminat untuk berbuat demikian.

Author

Pilihan Editor