HomeGlobalPemberi maklumat kes Boeing ditemukan mati

Pemberi maklumat kes Boeing ditemukan mati

 

SEORANG bekas pekerja Boeing ditemukan mati di Amerika Syarikat (AS) beberapa hari sebelum dia sepatutnya memberikan keterangan dalam tuntutan pemberi maklumat terhadap syarikat gergasi aeroangkasa itu.

Piawaian pengeluaran Boeing di AS dan di seluruh dunia mendapat lebih perhatian baru-baru ini berikutan letupan yang berlaku pada pintu salah sebuah pesawatnya semasa penerbangan pada bulan Januari.

John Barnett, bekas pengurus kualiti Boeing berusia 62 tahun ditemukan mati di dalam keretanya, didakwa akibat kecederaan yang dilakukan sendiri, di tempat letak kereta hotel – tujuh tahun selepas bersara daripada kerjaya selama 32 tahun dengan kumpulan itu.

Koroner Charleston County mengesahkan kematian Barnett dan siasatan polis sedang dijalankan, lapor RT.

Pada 2019, Barnett memberitahu BBC bahawa dia melihat pekerja Boeing dipaksa untuk memasang bahagian sub-standard secara sengaja dalam pesawat untuk menampung permintaan yang meningkat.

Menurutnya, dia menemukan masalah dengan sistem oksigen pada 2016 semasa dia berkhidmat sebagai pengurus kualiti, di mana sehingga satu perempat daripada topeng pernafasan tidak digunakan dengan betul semasa ujian senario kecemasan.

Kegagalan untuk mengikut prosedur di kilang menyebabkan beberapa komponen hilang, kadangkala dengan bahagian yang tidak patuh diambil dari tong sampah dan dipasang pada pelan di barisan pengeluaran untuk mengelakkan kelewatan, katanya kepada BBC.

Menurut Barnett, aduannya kepada pihak pengurusan tidak membawa kepada sebarang tindakan diambil. Boeing menafikan dakwaan pemberi maklumat, mengakui bahawa beberapa botol oksigen rosak, tetapi mendakwa bahawa tiada satu pun daripadanya dipasang dalam pesawat mereka.

Tinjauan pada 2017 oleh Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) mendapati bahawa 53 alat ganti yang tidak menepati rekod di kilang itu.

Selepas bersara pada 2017, Barnett mengambil tindakan undang-undang terhadap bekas majikannya yang lama, menuduh syarikat itu memburukkan dirinya dan menghalang kerjayanya disebabkan isu yang dikemukakannya – yang dinafikan oleh Boeing.

Audit FAA terhadap Boeing dan Spirit AeroSystems, yang didorong oleh insiden letupan pintu 737 MAX-9 pada Januari dan diterbitkan pada Isnin lalu, mengenal pasti isu ketidakpatuhan dalam kawalan proses pembuatan Boeing, pengendalian dan penyimpanan alat ganti, dan kawalan produk.

Pada Mac 2019, sebuah Boeing 737 MAX milik Ethiopian Airlines terhempas sejurus selepas berlepas, mengorbankan kesemua 157 penumpang dan anak kapal. Insiden itu berlaku lima bulan selepas nahas Lion Air 737 MAX di Indonesia yang mengorbankan kesemua 189 orang di dalamnya. Tragedi itu menyebabkan pesawat 737 MAX terhenti selama 20 bulan.

Author

Pilihan Editor