HomeGlobalPM Sepanyol sokong iktiraf negara Palestin berdaulat

PM Sepanyol sokong iktiraf negara Palestin berdaulat

PERDANA Menteri Sepanyol, Pedro Sanchez menyertai gabungan suara pemimpin Eropah yang menyatakan sokongan terhadap kenegaraan Palestin, dengan mengatakan beliau akan mendapatkan kelulusan perundangan untuk mengiktiraf secara rasmi kedaulatan negara jiran Israel.

“Saya akan mencadangkan untuk memberikan pengiktirafan Sepanyol kepada negara Palestin,” kata Sanchez di persidangan di Bilbao, Sepanyol pada Sabtu. “Saya melakukan ini atas keyakinan moral, untuk tujuan yang adil, dan kerana ia adalah satu-satunya cara kedua-dua negara – Israel dan Palestin – boleh hidup bersama dengan aman.”

Sanchez menjadi salah seorang pengkritik paling lantang di Eropah terhadap pengeboman Israel di Gaza, menuduh tindakan Baitulmaqdis Barat sebagai pembunuhan sewenang-wenangnya terhadap orang awam yang tidak bersalah di kawasan Palestin sejak perang dengan Hamas bermula pada Oktober, lapor RT.

Beliau sebelum ini membayangkan bahawa Sepanyol boleh meneruskan dengan mengiktiraf Palestin secara unilateral sebagai negara berdaulat, walaupun Kesatuan Eropah (EU) menentang berbuat demikian sebagai satu blok.

Perdana menteri Sepanyol menyamakan sokongannya terhadap kenegaraan Palestin kepada sokongan Madrid terhadap Ukraine dalam konflik dengan Rusia. Dia menegaskan bahawa Sepanyol menuntut penghormatan terhadap undang-undang antarabangsa dari Rusia, dan dari Israel, untuk pengiktirafan keganasan ditamatkan, kedua-dua negara, dan untuk bantuan kemanusiaan untuk sampai ke Gaza.

Komen Sanchez dibuat selepas Presiden Perancis, Emmanuel Macron berkata, bulan lalu bahawa tidak akan menjadi tabu bagi Perancis untuk mengiktiraf negara Palestin. Menteri Luar Britain, David Cameron mencadangkan pada bulan Januari bahawa UK akan mempertimbangkan untuk mengiktiraf negara Palestin untuk membantu memastikan keamanan berkekalan selepas Israel dan Hamas mencapai perjanjian gencatan senjata.

Lebih daripada 130 negara di seluruh dunia mengiktiraf sebuah negara Palestin, merangkumi Genting Gaza, Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur. Bagaimanapun, hanya sembilan daripada 27 anggota EU telah memberikan pengiktirafan diplomatik kepada Palestin, dan semua kecuali satu – Sweden – berbuat demikian sebelum menjadi sebahagian daripada blok itu.

 

Author

Pilihan Editor