HomeGlobalRusia anggap Islamofobia satu bentuk perkauman yang tidak boleh diterima

Rusia anggap Islamofobia satu bentuk perkauman yang tidak boleh diterima

MOSCOW: Rusia menganggap Islamofobia satu bentuk perkauman yang tidak boleh diterima, kata pegawai Kementerian Luar Rusia, Maria Zakharova, pada Rabu.

Bercakap pada sidang akhbar di Moscow, Zakharova berkata, Rusia berdiri dalam solidariti dengan pendekatan negara Islam dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dalam isu ini.

“Kami menentang diskriminasi dan gangguan terhadap orang Islam atas alasan pegangan agama serta untuk memastikan kebebasan beragama berdasarkan penghormatan bukan sahaja kepada individu tetapi juga hak kolektif penganut,” katanya.

Zakharova berikrar sokongan Rusia untuk draf resolusi negara-negara Islam di Perhimpunan Agung PBB bertajuk ‘Langkah-langkah Memerangi Islamofobia’ yang didedikasikan untuk Hari Antarabangsa Memerangi Islamofobia, yang disambut setiap tahun pada 15 Mac.

“Resolusi itu menetapkan penghormatan terhadap Islam sebagai komponen prinsip kepelbagaian budaya dan agama dan juga memperuntukkan penubuhan mandat Duta Khas PBB untuk memerangi bentuk intoleransi agama ini.

“Rusia adalah penaja bersama draf resolusi itu,” katanya.

Minggu lalu, Zakharova menyelar Islamofobia di Eropah, mengatakan ia telah mencapai skala yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam Perhimpunan Parlimen Majlis Eropah.

Author

Pilihan Editor