HomeGlobalTebusan Israel mati kerana kekurangan ubat, makanan - Briged Al-Qassam

Tebusan Israel mati kerana kekurangan ubat, makanan – Briged Al-Qassam

 

SEORANG tebusan Israel di Gaza meninggal dunia akibat kekurangan ubat dan makanan, kata Briged Al-Qassam, sayap tentera Hamas, pada Sabtu.

“Kami mengumumkan kematian tawanan Zionis, Yejiv Bukhattaf, 34, kerana kekurangan ubat dan makanan,” kata Al-Qassam melalui Telegram.

“Kami sebelum ini memberi amaran bahawa tawanan musuh mengalami keadaan yang sama seperti rakyat kami; kelaparan, kekurangan, kekurangan makanan dan ubat-ubatan, dan penyakit itu kini mengancam nyawa ramai daripada mereka,” tambah sayap bersenjata itu.

Al-Qassam mengeluarkan video pendek yang menunjukkan tawanan Israel menyatakan namanya, lapor Anadolu.

Mengulas mengenai video itu, Al-Qassam berkata: “Apa yang dideritai oleh penduduk Gaza, kepungan dan kekurangan makanan dan ubat-ubatan, tawanan kamu juga akan menderita (merujuk kepada Israel dan keluarga tawanan).”

Kumpulan itu menambah: “Walaupun dia terselamat daripada serangan tentera Israel, dia tidak terselamat daripada kekurangan makanan dan ubat-ubatan.”

Sehingga 1920GMT, pihak berkuasa Israel belum mengeluarkan respons terhadap kenyataan Al-Qassam.

Rundingan tidak langsung, yang dimudah cara oleh Mesir, Qatar, dan Amerika Syarikat, gagal mencapai persetujuan baharu antara Hamas dan Israel untuk gencatan senjata, termasuk pertukaran tahanan.

Melalui pengantaraan Qatar, Mesir dan Amerika, gencatan senjata antara Hamas dan Israel berlangsung selama seminggu hingga 1 Disember 2023, termasuk pemberhentian permusuhan, pertukaran tahanan serta bantuan yang sangat terhad untuk memasuki Gaza.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut di Genting Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober 2023, yang menurut Tel Aviv membunuh kurang daripada 1,200 orang.

Lebih 32,100 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu dan lebih 72,400 yang lain cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran serta kekurangan barang keperluan.

Israel juga mengenakan sekatan di Genting Gaza, menyebabkan penduduknya, khususnya penduduk di utara Gaza, berada di ambang kebuluran.

 

Author

Pilihan Editor