HomeGaya HidupTeh kombucha: Adakah bermanfaat untuk semua orang?

Teh kombucha: Adakah bermanfaat untuk semua orang?

 

BANYAK sekali dakwaan mengenai kebaikan teh kombucha, minuman yang ditapai yang dibuat dengan teh, gula, bakteria dan yis, kepada kesihatan.

Walaupun terdapat sedikit penyelidikan yang menyokong manfaat makanan super teh kombucha ini, beberapa kajian telah mencadangkan bahawa ia boleh membantu kesihatan usus menggantikan suplemen probiotik, dan juga menyokong sistem imun badan.

Begitu pun, risiko minuman ini jelas untuk kumpulan seperti wanita hamil, kanak-kanak kecil dan sesiapa sahaja yang mempunyai sistem imun yang lemah.

Apatah lagi, jika ia dibuat di rumah dalam keadaan tidak selamat, bakteria yang tidak diingini yang tumbuh di dalamnya boleh menyebabkan reaksi alahan, jangkitan dan sakit perut.

Di kebanyakan negara, peraturan yang mentakrifkan cara minuman ini dibuat tidak jelas, dan bergantung kepada pembekal, teh kombucha boleh mempunyai ramuan dan rasa yang berbeza.

Bagaimana pun, ada kumpulan orang tertentu perlu berhati-hati atau mengelak sama sekali daripada meminum teh kombucha ini.

Oleh kerana teh kombucha mengandungi sejumlah kecil alkohol, wanita hamil, ibu menyusu, bayi, kanak-kanak kecil dan peminum alkohol kering (iaitu peminum alkohol yang pulih yang telah berhenti minum, tetapi masih memaparkan tingkah laku tidak berfungsi yang sama seperti yang mereka ada semasa mereka minum) harus mengelakkannya.

Menurut laporan dpa, Pusat Pemakanan Persekutuan Jerman (BZfE) juga memberi amaran kepada orang yang mempunyai sistem imun yang lemah atau keadaan sedia ada seperti kegagalan buah pinggang, untuk mengelak daripada meminumnya sebagai langkah berjaga-jaga.

Ini amat penting apabila ia berkaitan dengan produk yang tidak dikenali di mana kaedah pengeluaran tidak diseragamkan.

Kebersihan perlu diberi keutamaan apabila teh kombucha dibuat di rumah, dan adalah penting untuk menggunakan bekas yang steril.

Sebaik-baiknya gunakan bekas kaca kerana keasidan minuman yang ditapai boleh melarutkan plumbum daripada seramik yang bersadur plumbum – dan dalam kes yang paling teruk – membawa kepada keracunan plumbum jika dimakan dalam jangka masa yang lama.

Bahan ramuan asas biasanya adalah teh hitam atau hijau, gula dan SCOBY, yang bermaksud ‘Simbiotik Kultur Bakteria dan Ragi’.

Mula-mula, masak air dan rendamkan teh selama kira-kira 10 minit.

Masukkan gula untuk memaniskannya. Jika suka, anda juga boleh merendamnya dengan beberapa buah-buahan, herba, atau sayur-sayuran.

Kemudian pada air yang telah disejukkan dan ditapis, tambahkan sekurang-kurangnya 10 peratus lagi air.

Ini membantu untuk menapai teh pada suhu bilik, yang ditukar menjadi karbon dioksida dan alkohol, dan selanjutnya dimetabolismekan oleh bakteria.

Ini menghasilkan asid organik seperti asid asetik, laktik dan glukonik.

Resipi terperinci boleh didapati dalam talian dan dalam buku.

Bergantung pada campuran dan berapa lama ia dibiarkan untuk ditapai, minuman yang telah siap rasanya antara manis dan masam atau masam.

Peringatan: Jika acuan terbentuk atau warna atau bau berubah, seluruh kultur mesti dibuang, kerana meminum teh kombucha yang begini boleh membawa kesan negatif kepada kesihatan.

Author

Pilihan Editor