HomeGlobalTikTok semakin hampir untuk diharamkan di AS

TikTok semakin hampir untuk diharamkan di AS

 

DEWAN Perwakilan Amerika Syarikat (AS) pada Rabu meluluskan rang undang-undang yang akan memaksa pemilik TikTok di China untuk menjual platform itu atau menghadapi larangan di seluruh negara. Pengkritik membantah langkah itu yang akan membuka pintu kepada penapisan yang tidak berperlembagaan.

Undian terakhir ialah 352-65, dengan sejumlah 197 Republikan dan 155 Demokrat menyokong rang undang-undang itu dengan 15 Republikan dan 50 Demokrat menentang. Rang undang-undang itu kini sampai ke Senat. Jika ia lulus, Presiden Joe Biden berkata beliau akan menandatanganinya, lapor RT.

“Kami telah memberi TikTok pilihan yang jelas,” kata Cathy McMorris Rodgers, seorang ahli kongres Republikan dari Washington. “Berpisah daripada syarikat induk anda ByteDance, yang terikat kepada [Parti Komunis China] dan kekal beroperasi di Amerika Syarikat, atau berpihak kepada PKC dan menghadapi akibatnya.”

Premis larangan itu ialah TikTok mewakili ancaman keselamatan negara kerana ByteDance ialah syarikat yang berkaitan dengan China. Manakala seorang lagi Republikan, Thomas Massie dari Kentucky, memanggil rang undang-undang itu sebagai ‘penawar yang lebih buruk daripada penyakit itu’.

Massie sebelum ini berhujah bahawa rang undang-undang itu adalah ‘kuda Trojan’ yang akan memberi Rumah Putih kuasa untuk mengharamkan laman web dan aplikasi. Pemilik X (sebelum ini Twitter) Elon Musk bersetuju, mengatakan rang undang-undang itu sebenarnya adalah penapisan dan kawalan kerajaan.

Bekas calon presiden Republikan, Vivek Ramaswamy juga berhujah bahawa mereka yang bimbang tentang tindakan Biden menapis lawan politiknya tidak seharusnya memberikannya kuasa eksekutif yang lebih besar untuk melakukan lebih banyak perkara atas nama keselamatan negara.

Kesatuan Kebebasan Awam Amerika (ACLU) mengecam cadangan itu sebagai melanggar hak kebebasan bersuara berjuta-juta rakyat Amerika yang menggunakan platform itu setiap hari untuk berkomunikasi dan kekal bermaklumat.

Menurut Wall Street Journal, penaja rang undang-undang itu – Republikan Wisconsin Mike Gallagher dan Demokrat Illinois Raja Krishnamoorthi – bekerjasama dengan Timbalan Peguam Negara, Lisa Monaco dan Majlis Keselamatan Negara Rumah Putih untuk merangka undang-undang, iaitu bagaimana ia mendapat sokongan daripada Demokrat. Pentadbiran Biden juga menasihati penggubal undang-undang tentang cara menulis rang undang-undang untuk melindunginya daripada tindakan undang-undang Pindaan Pertama.

WSJ juga mendedahkan bahawa usaha untuk mengharamkan TikTok datang serentak selepas 7 Oktober selepas penyokong Israel di Kongres dan Lembah Silikon menjadi ‘prihatin’ tentang kandungan pro-Hamas dan anti-Yahudi di platform itu.

Jurucakap TikTok, Alex Haurek mengeluarkan kenyataan selepas undian menyatakan bahawa rang undang-undang itu disegerakan sebagai sebahagian daripada proses rahsia.

“Kami berharap Senat akan mempertimbangkan fakta, mendengar konstituen mereka, dan menyedari kesannya terhadap ekonomi, tujuh juta perniagaan kecil, dan 170 juta rakyat Amerika yang menggunakan perkhidmatan kami,” katanya.

Demokrat dan Republikan tertinggi dalam Jawatankuasa Perisikan Senat telah mengeluarkan kenyataan mengatakan mereka bersatu dalam kebimbangan menghadapi ancaman keselamatan negara yang ditimbulkan oleh TikTok dan berhasrat untuk meneruskan larangan itu.

Author

Pilihan Editor