HomeGlobalBantahan perang di Gaza meningkat di kampus universiti, kolej di AS

Bantahan perang di Gaza meningkat di kampus universiti, kolej di AS

 

BANTAHAN yang diketuai oleh penuntut universiti bagi mendesak pihak universiti di Amerika Syarikat (AS) mengutuk perang Israel ke atas Gaza dan memutuskan hubungan dengan firma Israel terus meningkat pada Rabu.

Ini dapat dilihat dengan perkhemahan baharu didirikan walau pun berdepan tindakan keras penguatkuasaan undang-undang.

Lebih sedozen tangkapan dilaporkan di Universiti Texas di Austin dan Universiti California Selatan pada Rabu dengan protes berterusan di kedua-dua kampus.

Sekurang-kurangnya 17 orang ditahan di Universiti Texas di kampus Austin, menurut akhbar Texas Tribune, selepas penunjuk perasaan diberi amaran oleh polis berpakaian anti rusuhan lengkap bahawa mereka akan didakwa dengan jenayah menceroboh jika mereka tidak meninggalkan perkhemahan mereka pada pagi Rabu.

Tindakan undang-undang keras yang sama diambil terhadap perkhemahan yang baru diwujudkan di Taman Alumni Universiti Southern California, tetapi tidak dapat dipastikan berapa banyak tangkapan yang dibuat, lapor Anadolu.

Sekurang-kurangnya seorang penunjuk perasaan yang dimasukkan di dalam kereta polis dibebaskan selepas penunjuk perasaan lain mengepung kenderaan itu dan tidak membenarkannya bergerak.

“Lepaskan dia,” laung orang ramai, menurut video yang disebarkan di media sosial, sebelum polis akhirnya membebaskan individu itu.

Penangkapan itu adalah yang terbaharu dalam ratusan tangkapan yang dibuat di kampus di seluruh negara, termasuk di Columbia, Yale, Universiti New York dan Universiti Minnesota – Bandar Berkembar.

Lebih banyak perkhemahan dibina di kampus kolej tambahan, termasuk di Brown University di Rhode Island, University of Maryland di College Park, Washington, DC, dan di Harvard di mana pihak pentadbiran telah mengambil beberapa langkah untuk memastikan perkhemahan tidak diwujudkan.

Itu termasuk menutup Harvard Yard dan memeriksa pengenalan universiti daripada individu yang ingin memasuki kampus.

Keputusan oleh Presiden Universiti Columbia, Minouche Shafik untuk meminta Jabatan Polis New York menahan berpuluh-puluh penunjuk perasaan telah mendorong gerakan protes yang lebih besar.

Penangkapan lebih 100 orang pada Khamis lalu mencetuskan kemarahan pelajar yang bersungguh-sungguh memohon gencatan senjata segera untuk menamatkan pertumpahan darah di Gaza dan mencetuskan gelombang baharu penunjuk perasaan.

Di Columbia, penunjuk perasaan menukar taktik dan dengan pantas berpindah ke pekarangan bersebelahan dengan Perkhemahan Solidariti Gaza yang asal yang dikosongkan oleh polis.

Mereka disertai oleh jurugambar Palestin Motaz Azaiza, yang karyanya mengisahkan realiti suram perang di Gaza, dan Najla Said, anak perempuan intelektual Palestin Edward Said pada Selasa.

Taktik mereka turut digunakan oleh penunjuk perasaan lain yang berusaha untuk memintas sekatan, tetapi tangkapan terus dilakukan, termasuk di Universiti New York di mana lebih 130 orang ditangkap pada Isnin.

Bantahan turut dilaporkan di pelbagai kampus dari Universiti Politeknik Negeri California, Humboldt; Universiti Yale; Universiti Minnesota – Bandar Berkembar; Kolej Swarthmore dan Universiti Pittsburgh di Pennsylvania; Universiti Rochester di New York; Institut Teknologi Massachusetts, Universiti Tufts dan Kolej Emerson di Massachusetts, dan Universiti Michigan di Ann Arbor.

Author

Pilihan Editor