HomeGlobalSerangan Hizbullah ke pangkalan tentera cederakan 18 askar Israel

Serangan Hizbullah ke pangkalan tentera cederakan 18 askar Israel

 

SEKURANG-KURANGNYA 18 tentera Israel cedera pada Rabu, ketika pergerakan Penentangan Lubnan Hizbullah menyasarkan pangkalan tentera Israel di Arab Al-Aramshe, di utara Israel.

Menurut akhbar Israel Haaretz, “antara yang cedera (..) adalah dua dalam keadaan serius, satu dalam keadaan kritikal dan empat dalam keadaan sederhana.”

Manakala Al-Jazeera melaporkan bahawa tentera Israel mengaku mencederakan 14 tentera, enam daripadanya parah.

Hizbullah berkata dalam satu kenyataan bahawa serangan itu sebagai tindak balas terhadap pembunuhan musuh terhadap beberapa pejuang penentangan di Ain Ba’al dan Shahabiya.

“Serangan kompleks itu dilakukan menggunakan peluru berpandu dan dron berpandu,” menurut Hizbullah.

Menurut kumpulan itu, ia menyasarkan ibu pejabat unit peninjau tentera yang baru ditubuhkan di Arab Al-Aramsheh, yang dikenali sebagai ‘Pusat Popular’.

Insiden pada Rabu menandakan hari ketiga ketegangan meningkat di sempadan utara Israel, berikutan serangan balas yang dilakukan oleh Iran pada 13 April.

Pada Selasa, Israel berkata, serangannya di selatan Lubnan membunuh dua komander Hizbullah tempatan. Kumpulan Lubnan mengakui pembunuhan Mohammed Mustafa Shhouri ‘Jaber’ berusia 30 tahun dan Mahmoud Ibrahim Fadlallah ‘Shadi’ berusia 49 tahun.

Pada Isnin, Hizbullah menyasarkan tentera Israel dengan bahan letupan, mencederakan empat tentera yang menceroboh wilayah Lubnan.

Sejak permulaan perang Israel ke atas Gaza, pada 7 Oktober, Hizbullah telah terlibat secara langsung, tetapi dalam cara yang terhad dalam perang menentang pendudukan Israel.

Menurut sumber Hizbullah, pergerakan itu telah melakukan 169 operasi ketenteraan dalam 120 hari pertama perang, membunuh lebih 2,000 tentera Israel.

Israel menduduki bahagian Lubnan selama beberapa dekad dan hanya meninggalkan negara itu pada tahun 2000, berikutan tentangan sengit Lubnan di bawah pimpinan Hizbullah.

Ia cuba untuk menduduki semula Lubnan pada 2006 tetapi gagal dalam apa yang Lubnan anggap sebagai kemenangan besar terhadap Israel.

Israel, bagaimanapun, terus menduduki bahagian Lubnan, iaitu wilayah Ladang Sheeba.

Hizbullah berikrar untuk mendapatkan semula setiap inci Lubnan yang telah diduduki oleh Israel bertentangan dengan undang-undang antarabangsa. – The Palestine Chronicle

Author

Pilihan Editor