HomeGlobalTehran ikrar balas dendam kematian jeneral dalam serangan Israel

Tehran ikrar balas dendam kematian jeneral dalam serangan Israel

 

IRAN berikrar untuk bertindak balas terhadap Israel dan Amerika Syarikat (AS) sebagai tindak balas terhadap serangan udara di Syria, yang membunuh sekumpulan komander kanan Tehran.

Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) mengesahkan tujuh pegawai, termasuk brigedier jeneral Mohammad Reza Zahedi dan Mohammad Hadi Haji Rahimi, terbunuh dalam serangan udara ke atas bangunan konsulat Iran di Damsyik pada Isnin.

Zahedi adalah komander kanan dengan Pasukan Quds – unit IRGC yang ditugaskan untuk operasi di luar negara – dan Rahimi adalah timbalannya.

Pegawai di Syria dan Iran menyalahkan Israel atas serangan itu. “Republik Islam Iran, sambil mengekalkan haknya untuk mengambil tindakan balas, akan memutuskan tindak balas dan hukuman terhadap penyerang,” kata jurucakap Kementerian Luar Nasser Kanaani dalam satu kenyataan yang dipetik oleh agensi berita IRNA.

Menteri Luar Negeri Hossein Amir-Abdollahian memberi amaran di platform X (sebelum ini Twitter) bahawa sekutu rapat Israel, AS, mesti bertanggungjawab, lapor RT.

Israel tidak mengulas mengenai serangan itu. Kerajaan Israel jarang secara terbuka mengakui melakukan serangan udara di Syria, yang Damsyik telah berulang kali dikecam sebagai pencabulan kedaulatannya.

Kerajaan Israel menuduh Iran mendalangi serangan maut 7 Oktober ke atas warga Israel, yang memulakan perang berterusan dengan kumpulan Palestin Hamas. Bulan lalu, Pasukan Pertahanan Israel (IDF) menyerang apa yang mereka dakwa sebagai militan berkaitan Iran di Lubnan.

Tehran telah berjanji untuk meneruskan sokongannya kepada Hamas dan kumpulan Palestin lain tetapi menegaskan bahawa Hamas sendiri yang memutuskan untuk menyerang wilayah Israel.

Author

Pilihan Editor