HomeMV+BongkarPalang 'minta duit' cara samun golongan korporat

Palang ‘minta duit’ cara samun golongan korporat

SEPANG: Kegiatan samun berkumpulan alaf baharu ini tidak lagi melibatkan kumpulan manusia kecil-kecilan.

Kini golongan korporat juga semakin berani melakukan ‘samun’ berkumpulan kepada rakyat marhaen.

Sebagai contoh, kita amati rungutan rakyat mengenai kaunter bayaran kerajaan yang kini menolak wang tunai ‘legal tender’ wang kertas Bank Negara.

Petugas kaunter bayaran diberi arahan hanya terima kad debit, kad kredit, kupon dan pembayaran elektronik sahaja.

Nak bayar parkir pun perlu ada data internet, muat turun aplikasi dan bayaran kupon atau perbankan atas talian kepada pihak ketiga.

Sama seperti produk e-dompet dan ‘Touch n Go’ juga menggunakan pihak ketiga untuk mengutip komisyen.

Kenapa perlu ada pihak ketiga menerima bayaran berkenaan yang pastinya ada kos tambahan untuk memastikan sistem ini berterusan mendapat habuan?

Ini berlaku kerana kebijaksanaan pihak korporat melihat peluang Revolusi Industri dan ‘loop hole’ undang-undang untuk mencipta prosedur penapis teh dalam mengutip wang rakyat.

Yang terbaharu, kaedah samun terang-terangan golongan korporat kepada pengguna KLIA2 khususnya pemandu eHailing di mana mereka mengutip RM2 setiap kali menurunkan dan mengambil penumpang.

Kutipan itu dibuat menerusi sistem palang automatik “touch n go” yang diwujudkan di aras 1 KLIA2.

Jose Rizal

Ketua Aktivis Gabungan eHailing Malaysia, Jose Rizal mempersoalkan tindakan Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) yang memberi peluang kepada pihak ketiga menjana pendapatan sedangkan pelan asal yang diluluskan Kementerian Pengangkutan adalah melancarkan aliran trafik.

“Dengan wujudnya palang berkenaan aliran trafik menjadi sesak dan bertentangan syarat kelulusan bangunan semasa KLIA2 dalam pembangunan.

“Palang itu ditempatkan di satu-satunya lorong yang disediakan untuk kenderaan eHailing bagi menurunkan dan mengambil penumpang.

“Penumpang merungut perlu menunggu lama sehingga 30 minit atau sejam untuk diambil, sedangkan dalam aplikasi di tangan kenderaan sudah tiba.

“Dengan jumlah pengguna perkhidmatan eHailing melebihi 80 peratus dari perkhidmatan lain, ia tidak praktikal sedangkan di aras lain lengang dan tidak sesak.

“Masa beratur untuk mengambil penumpang menjadi lama dan ini menyebabkan pembaziran petrol dan pelepasan gas karbon yang banyak,” katanya kepada MEDIA VARIASI.

Tangkap layar rungutan Grab MyCar mengenai kutipan palang automatik di aras 1 KLIA2

Tambahnya, pihaknya menerima aduan berkenaan ketidakselesaan, ketidaktenteraman dan kesesakan akibat dari perubahan sistem dan lokasi mengambil penumpang perkhidmatan eHailing di KLIA.

“Masa menunggu menjadi lama, terpaksa bersesak di ruang menunggu yang agak sempit, tidak kondusif dan kemungkinan jangkitan penyakit.

“Juga kekurangan kakitangan di terminal untuk mengawal keadaan, membawa imej yang kurang baik terhadap Malaysia terutama kepada pelancong luar.

“Lokasi aras 1 yang tidak mempunyai sistem cahaya yang baik akan meningkatkan risiko kemalangan dan kecederaan kepada pengguna.

“Kegagalan untuk menyediakan sistem pengudaraan (ventilation) yang baik memberi kesan buruk kepada kesihatan akibat pendedahan kepada gas karbon monoksida, nitrogen oksida dan VOCs dari ekzos kenderaan

Sehubungan itu, disarankan agar perkara ini seharusnya segera di perbaiki demi menjamin keselesaan semua dan bukannya semata-mata membuat keputusan berdasarkan emosi dan sentimen semata-mata.

Author

Pilihan Editor