HomeGlobalApple nafi benarkan agensi perisikan AS eksploitasi iPhone untuk pengintipan

Apple nafi benarkan agensi perisikan AS eksploitasi iPhone untuk pengintipan

 

APPLE telah menafikan dakwaan Rusia bahawa ia telah membenarkan perkhidmatan perisikan Amerika Syarikat (AS) menggunakan produknya untuk mengintip diplomat asing.

“Kami tidak pernah bekerjasama dengan mana-mana kerajaan untuk memasukkan pintu belakang ke dalam mana-mana produk Apple dan tidak akan pernah melakukannya,” kata jurucakap syarikat itu dalam satu kenyataan kepada media pada hari Khamis.

Penafian itu dibuat selepas Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan (FSB) Rusia menuduh agensi perisikan AS memasang perisian hasad pada telefon pintar Apple yang digunakan oleh diplomat Rusia, serta diplomat dari negara lain, termasuk Israel, China dan Syria.

Menurut FSB, orang Amerika mengumpul maklumat melalui “program berniat jahat yang tidak diketahui sebelum ini yang menggunakan kelemahan perisian yang disediakan oleh pengilang.”

FSB juga menuduh Apple memberikan kerajaan AS “pelbagai peluang” untuk mengintip pelanggannya.

Tuduhan itu dibuat ketika Washington dan Moscow terkunci dalam kebuntuan diplomatik paling serius dalam beberapa dekad berikutan konflik Ukraine yang berterusan.

Bekas kontraktor Agensi Keselamatan Negara (NSA), Edward Snowden mendedahkan pada 2013 bahawa AS telah menjalankan operasi global untuk memantau ahli politik asing, termasuk beberapa di negara sekutu.

Author

Pilihan Editor