HomeGlobal'Kita boleh buat apa saja asal jangan putus asa', ballerina tanpa tangan...

‘Kita boleh buat apa saja asal jangan putus asa’, ballerina tanpa tangan beri berjuta orang inspirasi

SEORANG ballerina Brazil yang menemui kebebasan dan berekspresi melalui tarian telah menjadi sensasi televisyen dan media sosial, menjadi inspirasi kepada berjuta-juta orang dengan sikap “tidak pernah putus asa”.

Vitória Bueno Boche, 19, dilahirkan di Santa Rita do Sapucaí di Minas Gerais, Brazil, tanpa lengan, kecacatan kongenital yang didiagnosis semasa lahir.

Namun dia mampu menjalani kehidupan menggunakan bahu dan kakinya dengan tangkas. Apabila ahli fisioterapinya menyedari betapa gadis muda itu gemar menari, dia membuat cadangan yang mengubah hidup gadis itu selama-lamanya.

“Dia meminta ibu saya membawa saya ke Academia De Dança Ândrea Falsarella untuk kelas percubaan.

“Saya berasal dari keluarga yang sangat sederhana. Pada masa ahli fisioterapi saya bercakap dengan ibu saya, dia tak faham apa-apa tentang menari, tetapi walaupun begitu dia menyokong saya dan percaya pada potensi saya,” jelas Bueno kepada The Epoch Times.

Vitória Bueno Boche ketika kecil. (Ihsan Vitória Bueno)

Mengimbas kembali kelas percubaannya, Bueno berkata: “Ia adalah cinta pandang pertama. Semua orang di studio tarian menerima saya dengan sangat baik, dan pengarah menganugerahkan saya biasiswa.”

Tidak lama kemudian Bueno mendapat keyakinan diri. Dia menari setiap hari dan gurunya membantu dalam sebarang latihan yang memerlukan usaha yang lebih, dan Bueno berusaha untuk mengatasi cabarannya.

“Mana-mana senaman yang saya rasa sukar, saya berusaha dan tidak berputus asa,” kata Bueno, yang melakukan segala-galanya, daripada memberus gigi hingga mengambil barang dari rak pasar raya, dengan kakinya.

Seorang penghibur yang ekspresif, Bueno menari dengan anggun dan tenang, menyerlahkan langkahnya dengan mata bersinar dan senyuman yang ceria. Di atas pentas untuk pertunjukan tahunan akademi tariannya, dia mula bersinar.

Pada musim sejuk 2021, dengan sokongan guru tarian dan penterjemahnya, Mayara Falsarella, Bueno membuat persembahan di atas pentas di Jerman untuk rancangan bakat televisyen, “Super Talent,” di mana dia memperoleh buzzer emas yang diidamkan.

Selepas membuat persembahan bergerak, Bueno telah dijemput untuk menari untuk “America’s Got Talent All-Stars 2023” di mana dia menjadi sensasi dalam sekelip mata.

Penari dan pempengaruh media sosial berusia 19 tahun itu, yang sentiasa mendapat sokongan keluarga dan rakan-rakannya yang tersayang, telah membuktikan bahawa tiada apa yang dapat menghalangnya.

Bueno juga menerima limpahan kasih sayang daripada peminat dan pengikutnya.

“Reaksi orang pada mulanya mengejutkan kerana mereka tidak dapat membayangkan seorang ballerina tanpa kedua-dua lengan menari,” katanya kepada The Epoch Times, “jadi apabila saya menari dan menunjukkan bahawa kita semua mampu, tanpa mengira kesukaran yang dihadapi, orang gembira.”

Dia juga mempunyai peluang untuk berhubung dengan beberapa inspirasi terbesarnya: ballerina Ana Botafogo dan Ingrid Silva. Silva adalah “seorang penari yang hebat yang juga merupakan rujukan untuk daya tahan dan kekuatan dalam balet,” kata Bueno.

Di samping itu, dia juga mendapat penghormatan untuk bertemu Thiago Soares, penari utama Brazil pertama di Royal Ballet di London, England.

Foto: Epoch Times (Ihsan Vitória Bueno)

Walaupun Bueno masih menghadapi cabaran dalam kehidupan sehariannya, sikap mentalnya yang positif membantu dia melaluinya.

Kehadirannya di media sosial juga semakin berkembang dan dia telah mengumpul lebih setengah juta pengikut di Instagram.

“Internet membuatkan saya merentasi sempadan!” katanya.

Berkongsi falsafahnya, Bueno berkata: “Kita tahu bahawa perjalanan itu selalunya tidak mudah sama sekali, tetapi kita mempunyai pilihan untuk maju atau menyerah. Walau apa pun kesukaran, kita perlu berusaha, berbakti untuk sentiasa melakukan yang terbaik. Kita boleh melakukan apa sahaja asalkan jangan putus asa!”

Author

Pilihan Editor