HomeGlobal59 trak bantuan masuki Gaza melalui lintasan Rafah - Bulan Sabit Merah...

59 trak bantuan masuki Gaza melalui lintasan Rafah – Bulan Sabit Merah Palestin

 

RAMALLAH, Palestin: Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin berkata pada Selasa bahawa 59 lagi trak bantuan telah memasuki Genting Gaza melalui lintasan sempadan Rafah.

“Krew kami telah menerima 59 trak yang dimuatkan dengan bantuan pada petang ini melalui lintasan sempadan Rafah,” kata organisasi kemanusiaan itu dalam satu kenyataan.

Trak itu mengandungi makanan, air, bantuan bantuan, ubat-ubatan dan bekalan perubatan, menurut kenyataan itu.

Sebanyak 217 trak dengan bekalan bantuan tidak termasuk bahan api telah tiba di Genting Gaza sejak permulaan perang Israel-Hamas pada 7 Oktober, tambahnya.

PBB berkata bahawa sebelum konflik terbaharu, purata 500 trak memasuki wilayah itu setiap hari. Tetapi semua itu terhenti selepas pecahnya pertempuran di Gaza, meninggalkan enklaf Palestin dengan kekurangan makanan, air dan ubat-ubatan yang teruk.

Menurut unjuran PBB, sekurang-kurangnya 100 muatan trak diperlukan setiap hari untuk membekalkan 2.3 juta orang yang tinggal di Genting Gaza dengan keperluan asas.

Tentera Israel telah meluaskan serangan udara dan darat ke atas Genting Gaza, yang telah diserang tanpa henti sejak kumpulan pejuang Palestin, Hamas melancarkan serangan mengejut terhadap Israel pada 7 Oktober.

Jumlah kematian akibat serangan Israel yang berterusan di Genting Gaza telah meningkat kepada 8,525, kata Kementerian Kesihatan di kawasan yang disekat pada Selasa.

“Mangsa termasuk 3,542 kanak-kanak dan 2,187 wanita, manakala 21,543 orang lagi cedera,” kata jurucakap kementerian Ashraf al-Qudra pada sidang media di kota Gaza.

Lebih 1,538 warga Israel terbunuh dalam konflik itu. – Anadolu

Author

Pilihan Editor