SHAH ALAM: Selepas berlangsungnya pilihan raya kecil di Kuala Kubu Bharu (KKB), Danial menggunakan platform media sosialnya untuk menyatakan kebimbangannya mengenai penekanan berlebihan terhadap isu 3R (kaum, agama, dan raja) sepanjang kempen pilihan raya tersebut. Beliau berpendapat bahawa tumpuan yang berlebihan pada isu-isu ini mengalihkan perhatian daripada perbincangan penting mengenai pembangunan negara dan peningkatan dasar.

Semasa tempoh kempen, beberapa kejadian di mana calon dan penyokong mereka memanipulasi isu sensitif 3R telah dilihat. Danial menekankan bahawa taktik seperti ini menutupi perbincangan dan cadangan dasar yang penting. “Penekanan yang berlebihan terhadap sentimen kaum dan agama dalam pilihan raya kecil KKB adalah tidak seimbang dan tidak produktif,” ujarnya. Beliau menyatakan bahawa pendekatan ini merosakkan integriti proses pilihan raya dan mengalihkan perhatian daripada isu-isu penting yang memberi kesan kepada pengundi.

Pilihan raya kecil KKB, di mana calon Pakatan Harapan (PH) Pang Sock Tao meraih kemenangan, menunjukkan perubahan dalam tingkah laku pengundi yang semakin mengutamakan kestabilan dan pembangunan. Walaupun terdapat taktik kempen yang memecah belahkan, pengundi menunjukkan kematangan dengan memberi keutamaan kepada isu-isu substantif berbanding rayuan emosi. Perubahan ini dianggap sebagai petanda positif terhadap kematangan politik yang semakin meningkat dalam kalangan pengundi.

Pemerhatian Danial ini muncul pada waktu seruan untuk pembaharuan pilihan raya semakin meningkat. Kenyataannya menekankan perlunya pendekatan yang lebih bertanggungjawab dalam berkempen, dengan fokus pada dasar yang mempromosikan perpaduan dan pembangunan negara daripada mengeksploitasi isu-isu yang memecah belahkan.

Author