HomeGlobalPelakon Hollywood hilang tawaran kerja kerana kenyataan pro-Palestin

Pelakon Hollywood hilang tawaran kerja kerana kenyataan pro-Palestin

Agensi bakat Hollywood, United Talent Agency (UTA), telah menggugurkan Susan Sarandon selepas kenyataan yang dibuatnya pada perhimpunan pro-Palestin di New York.

Melissa Barrera juga dipecat daripada senarai pelakon filem thriller akan datang, Scream VII, selepas berkongsi kenyataan pro-Palestin di media sosial.

Jurucakap UTA, yang dipetik oleh beberapa media Amerika Syarikat (AS), mengesahkan bahawa Sarandon digugurkan tetapi tidak menjelaskan keputusan itu.

Pelakon yang memenangi Oscar itu menghadiri beberapa perhimpunan pro-Palestin dan berdepan kritikan kerana berkata pada perhimpunan 17 November di New York City: “Terdapat ramai orang takut menjadi Yahudi pada masa ini, dan mula merasai apa yang seorang Muslim rasai di negara ini.”

Dia adalah antara bintang Hollywood, termasuk Joaquin Phoenix dan Cate Blanchett, menggesa Presiden AS, Joe Biden untuk menuntut gencatan senjata dalam perang Israel terhadap Hamas.

Semasa perhimpunan itu, Sarandon juga berkata, mengkritik Israel tidak boleh dianggap antisemitik.

“Ada perkara yang mengerikan yang berlaku di mana antisemitisme telah dikelirukan dengan bercakap menentang Israel,” katanya. “Saya menentang antisemitisme. Saya menentang Islamofobia.”

Barrera, 33, dipecat dari Scream VII oleh syarikat produksi, Spyglass pada Selasa, menurut laporan majalah Variety.

Majalah orang dalam industri itu memetik sumber syarikat yang mengatakan Barrera telah dialih keluar kerana catatan media sosialnya, termasuk merujuk kepada Israel sebagai tanah “dijajah” dan kerana mengatakan bahawa Israel mengawal media.

“Saya juga berasal dari negara yang dijajah. Palestin akan bebas,” tulisnya dalam catatan Instagram yang dilihat sebagai “antisemitik.”

“Media Barat hanya menunjukkan pihak lain (Israel). Mengapa mereka berbuat demikian, saya akan biarkan anda membuat kesimpulan sendiri,” tulisnya dalam cerita Instagram berasingan.

“Penapisan adalah sangat ketara. Rakyat Palestin tahu ini, mereka tahu dunia telah cuba menjadikan mereka tidak kelihatan selama beberapa dekad. Teruskan berkongsi,” katanya.

Spyglass mengeluarkan kenyataan mengenai penyingkiran Barrea dan berkata pendiriannya “sangat jelas.”

“Kami tidak bertolak ansur terhadap antisemitisme atau hasutan kebencian dalam apa jua bentuk, termasuk rujukan palsu kepada pembunuhan beramai-ramai, pembersihan etnik, penyelewengan mengenai Holocaust atau apa-apa yang secara terang-terangan melanggar garisan batas ucapan kebencian,” katanya dalam satu kenyataan yang dipetik oleh beberapa media AS.

Maha Dakhil, salah seorang pengurus bakat terbaik di Agensi Artis Kreatif (CAA), juga telah mendapat tekanan kerana siaran media sosial pro-Palestin hingga terpaksa menjadikan akaun Instagramnya peribadi.

“Apa yang lebih menyayat hati daripada menyaksikan pembunuhan beramai-ramai? Menyaksikan penafian bahawa pembunuhan beramai-ramai sedang berlaku,” dia dilaporkan menulis di platform yang dimiliki oleh Meta.

Variety melaporkan bahawa Dakhil kemudiannya meminta maaf dan memetiknya sebagai berkata dia “membuat kesilapan.” – Anadolu

Author

Pilihan Editor