HomeGlobalGuru terbaik tahun 2013 bakar rumah, korbankan diri dan 4 anak

Guru terbaik tahun 2013 bakar rumah, korbankan diri dan 4 anak

 

SEORANG guru yang pernah menerima Anugerah Guru Terbaik Missouri memulakan kebakaran yang membunuh empat anaknya hanya beberapa jam selepas dia menyiarkan di media sosial tentang dia melalui hidup setiap hari seperti hari terakhir, kata polis.

Bernadine “Birdie” Pruessner dan anak-anaknya – pasangan kembar Ellie dan Ivy Pruessner, 9; Jackson Spader, 5; dan Millie Spader yang berusia 2 tahun semuanya terkorban dalam kebakaran di rumah mereka di Ferguson pada pagi Isnin lalu.

Pada Rabu, Jabatan Polis Daerah St. Louis mengesahkan bahawa penyiasat memutuskan kebakaran itu sebagai pembunuhan-bunuh diri, lapor New York Post.

“Bernadine dipercayai sengaja membakar tilam kerana itu adalah punca kebakaran.

“Sekeping nota juga ditinggalkan menyatakan niat Bernadine untuk mengambil nyawanya dan nyawa anak-anaknya,” kata jabatan itu tanpa menjelaskan kandungan nota tersebut.

Sekitar 12:15 pagi Isnin – beberapa jam sebelum kebakaran berlaku sekitar 4:30 pagi – Bernadine, 39, membuat hantaran tentang anak-anaknya di Facebook.

“Semua anak-anak saya, tidur dengan tenang di atas katil saya… Mengetahui bahawa mereka sangat disayangi sehingga saya sanggup melakukan apa sahaja untuk mereka,” tulisnya. “Ini adalah saat kegemaran saya.”

Pada Ahad, profesor Kolej Komuniti Lewis & Clark berkongsi swafoto Bernadine tersenyum lebar bersama anak-anaknya.

Foto: Facebook Birdie Dorville

“Kami menentang dunia. Saya sangat bersyukur menjadi ibu mereka,” katanya pada kapsyen foto itu.

Pada masa kematiannya, Bernadine bergelut dengan perbicaraan berterusan dengan bekas suaminya dan bapa kepada anak kembarnya.

Bernadine dan bekas suaminya, David Pruessner, bercerai pada 2017, dan berkongsi hak penjagaan ke atas Ivy dan Ellie sehingga tahun lalu, apabila si bapa memfailkan untuk menghalang rancangan Bernadine untuk berpindah ke sekitar 10 batu jauhnya ke pinggir bandar St. Louis di Creve Coeur, menurut kepada rekod mahkamah.

Bernadine juga menghadapi perebutan hak penjagaan dengan bekas teman lelakinya, Jared Spader, yang merupakan bapa kepada Jackson dan Millie.

“Setiap kali Birdie bergerak satu langkah ke hadapan, bekas suaminya dan atau bekas teman lelakinya akan melakukan tindakan untuk merendahkan atau melemahkan peranannya sebagai ibu,” kata peguam Bernadine, Nathan Cohen.

Bernadine menerima Anugerah Guru Terbaik Missouri daripada Lembaga Amerika untuk Pensijilan Kecemerlangan Guru pada tahun 2013.

Author

Pilihan Editor