HomeGaya HidupPertambahan berat badan masa muda tingkatkan risiko kematian akibat kanser prostat

Pertambahan berat badan masa muda tingkatkan risiko kematian akibat kanser prostat

PENYELIDIK menemui hubungan kuat antara pertambahan berat badan lelaki muda dan peningkatan risiko kanser prostat yang boleh membawa maut di kemudian hari.

Dengan menganalisis data daripada lebih daripada 250,000 lelaki di Sweden, para saintis mewujudkan korelasi antara penambahan berat badan sepanjang hayat lelaki dan perkembangan penyakit itu.

Mereka berkata, penambahan berat badan yang ketara antara umur 17 dan 29 boleh meningkatkan risiko sehingga 27 peratus.

Dr Marisa da Silva dari jabatan perubatan translasi di Universiti Lund di Malmo menekankan kepentingan memahami faktor yang boleh dikawal yang menyebabkan kanser prostat, seperti penambahan berat badan, lapor The National.

Faktor risiko yang diketahui umum – seperti umur yang semakin meningkat, sejarah keluarga dan penanda genetik tertentu – tidak boleh diubah.

Dr da Silva menjelaskan kemungkinan mekanisme yang mendasari hubungan ini. “Satu teori mencadangkan bahawa hormon pertumbuhan yang dikenali sebagai IGF-1, yang cenderung meningkat pada orang yang mengalami obesiti, terlibat dalam perkembangan kanser prostat.

“Hormon ini mungkin memainkan peranan penting dalam masa dewasa awal atau didorong oleh kenaikan berat badan yang tinggi, dengan itu meningkatkan risiko kanser prostat,” katanya.

Kanser prostat adalah kanser yang paling lazim di kalangan lelaki di UK, dengan kira-kira 52,000 kes dan hampir 12,000 kematian setahun.

Kajian lepas menunjukkan bahawa lemak badan yang berlebihan meningkatkan risiko kanser prostat yang boleh membawa maut.

Untuk menyiasat korelasi ini dengan lebih lanjut, Dr da Silva dan pasukannya menganalisis data mengenai 258,477 lelaki yang mengambil bahagian dalam kajian Obesiti dan Pembangunan Penyakit Sweden dari 1963 hingga 2014.

Lelaki ini, yang bebas daripada kanser prostat apabila mereka menyertai kajian itu, dipantau sehingga 2019, dengan berat badan mereka diukur sekurang-kurangnya tiga kali antara umur 17 dan 60 tahun.

Data mendedahkan bahawa 23,348 peserta telah didiagnosis dengan kanser prostat, dengan purata umur 70 tahun, dan 4,790 meninggal dunia akibat penyakit itu.

Para penyelidik mengira bahawa penambahan berat badan sebanyak 1 kilogram (kg) setahun antara umur 17 dan 29 dikaitkan dengan risiko kanser prostat yang agresif 10 peratus lebih tinggi dan risiko kanser prostat maut sebanyak 27 peratus lebih tinggi.

“Perkaitan itu paling kuat untuk kanser prostat yang agresif,” kata Dr da Silva kepada The National.

Dia menerangkan potensi mekanisme biologi di sebalik ini.

“Penyelidikan sebelum ini telah membabitkan kepekatan tinggi insulin-like growth factor-1 (IGF-1), hormon yang terlibat dalam pertumbuhan dan perkembangan sel, dengan peningkatan risiko kanser prostat.

“Obesiti dan peningkatan berat badan yang ketara boleh meningkatkan tahap hormon ini, memacu perkembangan kanser,” katanya.

Mengenai risiko untuk lelaki muda yang didiagnosis dengan kanser prostat, Dr da Silva berkata, mereka masih belum menyelesaikan analisis khusus itu, tetapi adalah sangat baik untuk membuat susulan mengenai aspek ini.

Kajian itu menyimpulkan bahawa mencegah penambahan berat badan semasa muda mungkin membantu mengurangkan risiko kanser prostat yang agresif dan maut di kemudian hari.

Di sebalik ketidakpastian sama ada pertambahan berat badan itu sendiri atau tempoh berat berlebihan yang berpanjangan yang mendorong perkaitan ini, Dr da Silva menegaskan bahawa penting untuk mencegah peningkatan berat badan yang berlebihan dalam kalangan lelaki muda bagi membendung serangan kanser prostat.

Beliau memberitahu The National bahawa mengekalkan berat badan yang seimbang pada awal dan sepanjang masa dewasa boleh menyokong gaya hidup yang lebih sihat.

Penyelidikan awal ini, yang masih menunggu semakan setara, telah didedahkan pada Kongres Eropah mengenai Obesiti yang diadakan di Dublin, Ireland.

Author

Pilihan Editor