HomeGlobalNicaragua bawa Jerman ke ICJ, dakwa bantu Israel dan 'mudahkan' pembunuhan beramai-ramai...

Nicaragua bawa Jerman ke ICJ, dakwa bantu Israel dan ‘mudahkan’ pembunuhan beramai-ramai di Gaza

NICARAGUA mengemukakan permohonan terhadap Jerman di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), menuduhnya ‘memudahkan’ pembunuhan beramai-ramai di Gaza, pada Jumaat.

“Nicaragua berhujah bahawa dengan memberikan sokongan politik, kewangan dan ketenteraan kepada Israel dan dengan menafikan Agensi Bantuan dan Pekerjaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin di Timur Dekat (UNRWA), ‘Jerman memudahkan pelakuan pembunuhan beramai-ramai dan, dalam apa jua keadaan telah gagal dalam kewajipannya untuk melakukan segala yang mungkin untuk mencegah berlakunya pembunuhan beramai-ramai,” ICJ berkata dalam satu kenyataan.

Nicaragua meminta mahkamah mengeluarkan langkah sementara berkenaan dengan ‘penyertaan Jerman dalam pembunuhan beramai-ramai yang munasabah yang berterusan dan pelanggaran serius undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan norma-norma undang-undang antarabangsa am yang lain yang berlaku di Genting Gaza’, lapor Anadolu.

Israel telah membunuh lebih 30,000 orang dalam serangannya ke atas Genting Gaza sejak serangan 7 Oktober 2023 oleh kumpulan Palestin Hamas. Serangan tentera telah menyebabkan perpindahan besar-besaran dan kebuluran.

Pada akhir 2023 Afrika Selatan memfailkan kes di ICJ, menuduh Israel gagal menegakkan komitmennya di bawah Konvensyen Genosid 1948.

Mahkamah PBB, dalam keputusan interimnya pada Januari, memutuskan bahawa dakwaan Afrika Selatan adalah munasabah. Ia mengarahkan langkah-langkah sementara bagi kerajaan Israel untuk menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai, dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bahawa bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Author

Pilihan Editor