HomeBeritaAgong titah SPRM perangi rasuah habis-habisan

Agong titah SPRM perangi rasuah habis-habisan

CYBERJAYA: Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim menitahkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki, menumpukan usaha memerangi rasuah secara habis-habisan di negara ini.

Menerusi hantaran di Facebook Seri Paduka menegaskan bahawa memerangi ancaman rasuah sebagai musuh nombor satu negara adalah antara tumpuan utama dalam pemerintahannya.

“Sebagaimana saya tegaskan sebelum ini, My honeymoon is over, now go catch the bees,” titah itu disampaikan Seri Paduka ketika berkenan menerima mengadap Ketua Pesuruhjaya agensi antirasuah itu di Istana Negara pagi tadi.

Dalam pertemuan itu, baginda turut berkenan menyerahkan sebekas madu lebah kepada Azam sebagai simbolik berakhirnya tempoh ‘bulan madu’. 

Pertemuan yang berlangsung kira-kira 30 minit, menyaksikan Azam mempersembahkan mengenai perkembangan terkini agensi penguatkuasaan itu kepada Seri Paduka.

FOTO: FB Sultan Ibrahim Sultan Iskandar

Seperti yang dilaporkan Berita Harian, pada 19 Mac lalu, Sultan Ibrahim bertitah akan memulakan cara pemerintahan yang sebenar selepas tempoh ‘bulan madu’ tamat apabila genap dua bulan baginda memegang tampuk pemerintahan negara.

“Saya bukan patung untuk disembah atau dijadikan perhiasan dalam majlis atau dipaksa mengikut segala kata dan kehendak menteri.

“Kurang dari dua minggu lagi, akan genap dua bulan saya memegang tampuk Ketua Negara. Apabila habis tempoh ‘bulan madu’ ini…, saya akan mulakan cara pemerintahan saya yang sebenar,” titah Seri Paduka Baginda.

Seri Paduka Baginda bertitah demikian pada titah diraja sempena Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan Tahun 2024 Di Istana Negara.

Author

Pilihan Editor