HomeGlobalGerhana matahari: Jutaan mata tertumpu ke langit lihat fenomena kosmik

Gerhana matahari: Jutaan mata tertumpu ke langit lihat fenomena kosmik

BERJUTA-JUTA orang di Amerika Syarikat (AS) memandang ke langit pada Isnin dengan harapan dapat melihat gerhana matahari penuh.

Walaupun tidak kelihatan di seluruh negara, orang ramai di 15 negeri AS dapat melihat fenomena itu, yang mula kelihatan dari pantai Pasifik Mexico.

Di bandar Pittsburgh, Pennsylvania, di mana penduduk dapat menyaksikan hampir gerhana matahari penuh, fenomena itu menjadi bualan ramai.

Beratus-ratus orang turun ke bukit Riverview Park Pittsburgh sebelum langit timur laut AS mula gelap.

Pittsburgh Parks Conservancy kehabisan cermin mata untuk diberikan kepada orang ramai, tetapi berkata, ramai yang datang dengan cermin mata mereka sendiri dan berkongsi sesama mereka.

Matthew Leman, pengarah operasi dan penglibatan pelawat untuk Pittsburgh Parks Conservancy berkata, Riverview Park mengalu-alukan sehingga 500 orang untuk melihat gerhana.

“Orang ramai datang dari seluruh dunia,” katanya. “Kami di sini mengajak orang ramai kembali semula ke luar, bertenang dan menikmati keindahan taman.”

Orang ramai dari semua peringkat umur memandang ke langit dan mengambil gambar, walaupun cuaca mendung.

Penduduk lain berharap awan mendung menghilang apabila mereka berkumpul di pesta gerhana di seluruh bandar, termasuk di Balai Cerap Allegheny Pittsburgh dan Pusat Sains Carnegie.

The National bercakap dengan Yao dan Bernard, yang menjual cermin mata gerhana matahari di Schenley Plaza – dan mereka berkata, perniagaan mereka ‘laku keras’.

“Cuaca tidak sempurna,” kata Yao, tetapi dia rasa teruja kerana menjadi sebahagian daripada peristiwa yang tidak akan berlaku lagi selama bertahun-tahun.

Lebih daripada 30 juta orang tinggal di laluan gerhana penuh, dengan berjuta-juta lagi pergi ke bandar seperti Pittsburgh serta Austin, Texas dan Indianapolis, Indiana, untuk menyaksikan fenomena kosmik yang menakjubkan itu.

Bandar di seluruh Mexico, AS dan Kanada menempatkan lebih daripada 110,000 penyewa jangka pendek di laluan yang berlaku gerhana.

Carian di Airbnb untuk penginapan di sepanjang laluan gerhana melonjak 1,000 peratus menjelang peristiwa itu, kata syarikat itu.

Airbnb menambah bahawa hampir 90 peratus daripada sewaannya telah ditempah.

Jefferson, Vermont, ialah bandar dengan kadar penghunian tertinggi, pada 99.2 peratus, untuk 512 sewaan jangka pendeknya.

Gerhana itu dijangka menjana AS$6 bilion (RM28.50 bilion) dalam impak ekonomi, termasuk AS$1.6 bilion (RM7.60 bilion) dalam perbelanjaan pelawat, menurut perundingan Kumpulan Perryman.

Faedah ekonomi di Texas, di mana 12 juta penduduk tinggal di laluan gerhana, akan mencecah hampir AS$1.4 bilion (RM6.65 bilion).

Author

Pilihan Editor