HomeGlobalGoogle pecat 28 pekerja bantah kontrak syarikat dengan Israel

Google pecat 28 pekerja bantah kontrak syarikat dengan Israel

GOOGLE menamatkan perkhidmatan 28 pekerja kerana terlibat dalam protes duduk selama 10 jam di dua pejabat gergasi teknologi di California dan New York City, membantah hubungan syarikat dengan Israel.

Sebagai tindak balas kepada protes pada Selasa yang diketuai oleh kumpulan yang dipanggil No Tech For Apartheid terhadap Project Nimbus, kontrak sistem awan bernilai AS$1.2 bilion (RM5.74 bilion) dengan Israel, Google memecat 28 pekerja yang dituduh mengambil bahagian dalam protes itu, pada Rabu.

“Petang ini, Google memecat lebih dua dozen pekerja secara sewenang-wenangnya, termasuk mereka yang tidak mengambil bahagian secara langsung dalam protes duduk 10 jam yang bersejarah semalam,” kata hantaran di X oleh No Tech For Apartheid.

Chris Rackow, ketua keselamatan global Google, menekankan dasar toleransi sifar syarikat terhadap tingkah laku penunjuk perasaan dalam memo yang dihantar kepada semua pekerja yang turut diedarkan di media sosial.

“Tingkah laku seperti ini tidak mempunyai tempat di tempat kerja kami dan kami tidak akan bertolak ansur.

“Berikutan siasatan, hari ini kami telah menamatkan penggajian 28 pekerja yang didapati terlibat. Kami akan terus menyiasat dan mengambil tindakan mengikut keperluan,” katanya.

Dalam maklum balas, No Tech For Apartheid mengecam tindakan itu, menyebutnya sebagai tindakan balas dendam yang sangat jelas.

“Tindakan balas dendam yang terang-terangan ini adalah petunjuk yang jelas bahawa Google menghargai kontrak AS$1.2 bilion (RM5.74 bilion) dengan kerajaan dan tentera Israel yang melakukan pembunuhan beramai-ramai lebih daripada pekerjanya sendiri,” kata kumpulan itu.

Kira-kira 10 jam selepas protes, polis menahan kumpulan pekerja di New York dan California, lapor kumpulan itu di X.

Protes itu juga bertepatan dengan serangan berterusan Israel di Genting Gaza, yang sejak 7 Oktober lalu telah meragut lebih 33,800 nyawa.

Pemecatan itu, yang berlaku hanya beberapa jam selepas sembilan pekerja ditahan polis semasa protes duduk di Sunnyvale, California, dan pejabat New York, telah mencetuskan gelombang kontroversi dalam syarikat dan seterusnya.

Projek Nimbus

Projek Nimbus merangkumi sistem awan dan pembelajaran mesin yang membolehkan penyimpanan data, pengumpulan, analisis, motif dan pengenalpastian ciri daripada data, serta ramalan data dan motif yang berpotensi.

Kontrak bernilai AS$1.2 bilion (RM5.74 bilion) untuk projek itu telah ditandatangani pada April 2021 antara Israel dan Google serta Amazon.

Israel mengumumkan pada April 2021 bahawa Google dan Amazon memenangi tender negeri secara besar-besaran, membolehkan Israel menubuhkan pusat pelayan storan awan tempatannya.

Sistem ini boleh mengumpul semua sumber data yang disediakan oleh Israel dan tenteranya, termasuk pangkalan data, sumber, dan juga sumber pemerhatian langsung seperti kamera jalanan serta dron.

Pengkritik berkata, projek itu boleh membantu Israel meneruskan sistem penindasan, penguasaan, dan pengasingan seperti aparteid terhadap rakyat Palestin.

Author

Pilihan Editor