HomeGlobalHanya 3,814 trak bantuan masuki Gaza sejak awal April, jauh kurang daripada...

Hanya 3,814 trak bantuan masuki Gaza sejak awal April, jauh kurang daripada dakwaan AS

SEKURANG-KURANGNYA 3,814 trak bantuan kemanusiaan memasuki Genting Gaza sejak awal April, jauh lebih rendah daripada apa yang didakwa oleh pentadbiran Amerika Syarikat (AS), kata pejabat media Gaza pada Sabtu.

“Jumlah trak yang memasuki Gaza sejak awal April hingga sekarang ialah 3,814 trak, purata 200 trak setiap hari,” kata Salama Marouf, ketua pejabat itu dalam satu kenyataan.

Marouf berkata, kebanyakan trak membawa bantuan yang tidak penting, dan ianya separuh daripada apa yang dikatakan oleh pentadbiran AS.

“Setiausaha Negara AS (Antony Blinken) dan (Samantha Power) Pengarah Agensi Pembangunan Antarabangsa AS mendakwa bahawa bilangan trak yang memasuki Gaza mencecah 400 trak setiap hari, dan ini tidak benar,” tambahnya.

Beliau berkata, Presiden Joe Biden juga mendakwa bahawa Gaza menerima 3,000 trak dalam masa dua minggu, dan itu juga tidak benar, lapor Anadolu.

“Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh tentera pendudukan masih berterusan di Gaza terhadap orang awam, kanak-kanak, dan wanita, dan pentadbiran AS masih terlibat dalam perang ini dengan membekalkan tentera Israel dengan peluru berpandu dan bom maut,” katanya.

Marouf menuduh AS dan Israel meneruskan dasar yang menyebabkan kelaparan dan menekan orang awam dengan menghalang kemasukan bantuan dengan lancar seperti yang dijamin oleh undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan.

Beliau menyeru kumpulan antarabangsa dan hak asasi manusia untuk menekan pentadbiran AS, Israel dan semua pihak yang berkaitan untuk membuka lintasan sempadan Rafah serta membuka semua lintasan di Gaza, dan membenarkan kemasukan 1,000 trak bantuan setiap hari dengan teratur untuk menyelamatkan situasi bencana kemanusiaan di Gaza.

 

Author

Pilihan Editor