HomeBeritaJKDM tumpaskan cubaan seludup 22.068 juta batang rokok putih

JKDM tumpaskan cubaan seludup 22.068 juta batang rokok putih

JOHOR BAHRU: Cubaan seludup 22.068 juta batang rokok putih disebalik pengimportan alat mainan, dikesan dalam kotak di bahagian belakang dua kontena.

Taktik sindiket penyeludupan itu berjaya dihidu oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Johor semasa melakukan pemeriksaan secara berasingan di Pelabuhan Tanjung Pelepas, Gelang Patah di sini.

Timbalan Ketua Pengarah JKDM (Penguatkuasaan dan Pematuhan), Datuk Sazali Mohamed berkata, rokok yang bernilai RM18.5 juta termasuk cukai dirampas bersama alat mainan plastik.

Menurutnya, kontena pertama disita pada 1.45 petang, 26 Mac lalu yang mengandungi 924 kotak mengandungi 11.088 juta batang rokok putih bersama 36 kotak mainan plastik.

“Kontena kedua pula disita pada 10.50 pagi, 4 April lalu selepas pemeriksaan yang menemukan 915 kotak mengandungi 10.98 juta batang rokok putih dan 33 kotak mainan plastik.

“Sindiket ini dipercayai pihak sama, berselindung di sebalik pelbagai alat mainan plastik yang diletakkan di bahagian depan pintu kontena untuk mengaburi mata penguat kuasa.

“Kotak berisi rokok pula disusun di belakang dan bagi mengelirukan lagi kami, sindiket menggunakan kotak yang sama untuk jenis barang dagangan ini,” katanya seperti dilaporkan Harian Metro.

Sazali berkata, kedua-dua kontena dipercayai dari Kemboja dan dalam perjalanan ke destinasi akhir iaitu Mexico.

“Sindiket turut membuat pengikraran tidak benar di dalam Borang Kastam 6, dengan hanya mengikrar alat mainan plastik sebagai barang dagangan,” katanya yang giat mengesan pemilik dagangan untuk siasatan mengikut Seksyen 133 (1) (a) Akta Kastam 1967.

Author

Pilihan Editor