HomeTeknologiPelan 5G Malaysia terganggu, dua telco enggan ambil bahagian - Sumber

Pelan 5G Malaysia terganggu, dua telco enggan ambil bahagian – Sumber

KUALA LUMPUR: Dua daripada syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia tidak bercadang mengambil bahagian dalam agensi 5G milik kerajaan, tiga sumber yang mengetahui perkara itu memberitahu Reuters – mengancam pelan pelancaran 5G negara.

Keputusan oleh Maxis Bhd dan U Mobile juga mengganggu rancangan kerajaan untuk menandatangani perjanjian dengan syarikat telekomunikasi lain, kata dua sumber yang tidak mahu namanya disiarkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk bercakap mengenai rundingan tertutup itu.

“(Pihak-pihak terbabit) perlu cuba menyusun semula perjanjian itu,” kata satu sumber.

Kerajaan mahu enam daripada syarikat telekomunikasi negara bersetuju mengambil 70 peratus kepentingan dalam agensi itu, Digital Nasional Berhad (DNB). Rabu adalah tarikh akhir untuk perjanjian selepas berbulan-bulan berbincang.

Cadangan balas oleh Maxis, U Mobile dan dua syarikat telekomunikasi utama lain, Celcom Axiata Bhd dan DiGi Telecommunications, untuk keempat-empat syarikat mengambil gabungan pegangan majoriti ditolak oleh kerajaan.

Maxis dan U Mobile tidak dapat melihat faedah menjadi pemegang saham minoriti dalam DNB, kata dua daripada sumber itu, tetapi menambah bahawa firma itu telah memberitahu kerajaan mereka mahu terus berbincang untuk akses kepada rangkaian 5G DNB.

Maxis, DNB dan Kementerian Kewangan dan K-KOMM tidak segera menjawab permintaan untuk mendapatkan ulasan. Celcom, Digi dan U Mobile enggan mengulas.

Dua syarikat telekomunikasi yang lebih kecil memulakan operasi 5G percubaan pada Disember 2021, tetapi empat syarikat telekomunikasi utama enggan turut serta, berkata rancangan kerajaan untuk DNB mengawal semua spektrum 5G akan menjejaskan persaingan dan menimbulkan kebimbangan mengenai harga dan ketelusan.

Mereka kemudian meminta kerajaan membenarkan perkhidmatan 5G kedua disediakan.

Kerajaan menolak cadangan itu tetapi berkata ia akan menawarkan syarikat telekomunikasi pegangan dalam DNB untuk mengurangkan kebimbangan mereka. Kerajaan berhujah bahawa rancangannya akan mengurangkan kos, meningkatkan kecekapan dan mempercepatkan pembinaan infrastruktur.

DNB berkata pengawal selia komunikasi negara akan menerima pakai garis panduan awam yang ketat untuk memastikan penetapan harga yang adil dan pelancaran yang lancar. – Reuters

Author

Pilihan Editor