HomeTeknologiLima telco laksana perjanjian akses untuk sewa rangkaian 5G DNB

Lima telco laksana perjanjian akses untuk sewa rangkaian 5G DNB

KUALA LUMPUR: Lima pengendali rangkaian mudah alih, tidak termasuk Maxis Bhd, telah melaksanakan perjanjian akses masing-masing dengan Digital Nasional Bhd (DNB), memenuhi tarikh akhir Oktober 30, menurut sumber.

Perjanjian akses adalah untuk Telekom Malaysia Bhd (TM), Celcom Axiata Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, YTL Communications Sdn Bhd dan U Mobile Sdn Bhd untuk menyewa rangkaian 5G DNB yang sedang dilancarkan pada masa ini.

Pelaksanaan perjanjian akses bermakna bahawa lima syarikat telekomunikasi (telco) akan menawarkan perkhidmatan 5G pelanggan mereka tidak lama lagi.

TM memfailkan pengumuman kepada Bursa Malaysia pada pagi Isnin mengenai pelaksanaan perjanjian akses. Ia juga merupakan salah satu daripada empat telco yang mengambil kepentingan ekuiti dalam DNB.

“Di bawah perjanjian akses, DNB akan menyediakan produk rangkaian borong 5G kebangsaan, yang merupakan produk asas pada rangkaian akses 5G DNB.

“TM mesti melanggan produk rangkaian borong 5G kebangsaan untuk mendapatkan akses kepada perkhidmatan 5G lain yang ditawarkan oleh DNB,” kata telco dalam pemfailan bursa.

Menurut TM, perjanjian akses menetapkan terma dan syarat untuk Perkhidmatan 5G, yang dimulakan secara retrospektif pada 7 Oktober dan akan terus berkuatkuasa sehingga tamat tempoh dalam 10 tahun pada 6 Oktober 2032.

Dengan kira-kira 2.9 juta pelanggan jalur lebar tetap pada 30 Jun, TM berkata, penyediaan perkhidmatan 5G akan meningkatkan kedudukannya sebagai “rakan kongsi pilihan dalam mempercepatkan penggunaan liputan tetap mudah alih melalui 5G dan penyelesaian jalur lebar tetap”.

Perlindungan rangkaian 5G di Malaysia telah mencapai 33.2 peratus kawasan penduduk pada 30 September, kata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC). Suruhanjaya memberitahu media dua minggu lalu bahawa liputan berada di landasan untuk mencapai sasaran 80 peratus yang ditetapkan oleh kerajaan menjelang 2024.

Pelan pelaksanaan 5G telah dijalankan oleh DNB sejak Disember 2021, dengan MCMC menyasarkan liputan kira-kira 38 peratus di kawasan penduduk menjelang akhir tahun ini.

Selain TM, tiga telco lain yang mengambil kepentingan ekuiti dalam DNB ialah Celcom Axiata, Telekomunikasi Digi, dan YTL Communications.

Kedua-dua Celcom Axiata dan Telekomunikasi DiGi masing -masing akan mengambil kepentingan 12.5 peratus, manakala YTL Communications dan TM akan mempunyai 20 peratus setiap satu. Kementerian Kewangan akan memegang baki 35 peratus kepentingan.

Maxis dan U Mobile telah memilih untuk tidak membeli saham ekuiti dalam DNB. – The Edge Markets

Author

Pilihan Editor