HomeTeknologiModel AI baharu Google terjemah penglihatan, bahasa untuk robot lakukan tindakan

Model AI baharu Google terjemah penglihatan, bahasa untuk robot lakukan tindakan

GOOGLE, firma teknologi global yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) pada Jumaat memperkenalkan model kecerdasan buatan (AI) baharu yang menterjemahkan penglihatan dan bahasa untuk robot melakukan tindakan tertentu.

Robotics Transformer 2, atau RT-2, ialah model tindakan berasaskan bahasa dan penglihatan yang dilatih pada teks dan imej daripada internet, yang boleh mempelajari idea dan konsep umum dan kemudian memindahkan pengetahuan itu untuk memaklumkan tingkah laku robot, kata Google dalam catatan blog.

RT-2 boleh membolehkan sesebuah model melakukan penaakulan yang kompleks, dan menyediakan hasil tindakan robot, selain memindahkan konsep untuk mengarahkan tindakan robot, tambahnya.

“Tidak seperti chatbots, robot memerlukan ‘asas’ dalam dunia nyata dan kebolehan mereka,” kata syarikat itu sambil menambah RT-2 akan memberikan pengetahuan untuk robot yang boleh menyelesaikan tugas seperti mengutip epal atau membuang sampah.

“Dalam erti kata lain, dengan RT-2, robot dapat belajar lebih banyak seperti yang kita lakukan — memindahkan konsep yang dipelajari kepada situasi baharu. Bukan sahaja RT-2 menunjukkan bagaimana kemajuan dalam AI berkembang pesat ke dalam robotik, ia menunjukkan potensi yang besar untuk lebih robot tujuan umum,” tambahnya.

Pada bulan Jun, Google memperkenalkan ejen AI yang mempertingkatkan diri untuk robotik yang dipanggil RoboCat, dengan mengatakan ia boleh belajar melakukan pelbagai tugas merentasi bahagian yang berbeza dan kemudian menjana sendiri data latihan baharu untuk meningkatkan tekniknya.

Walaupun RoboCat boleh mengambil tugas baharu dengan sekurang-kurangnya 100 demonstrasi dengan melukis daripada set data yang besar dan pelbagai, Google berkata, keupayaan ini akan membantu mempercepatkan penyelidikan robotik kerana ia mengurangkan keperluan untuk latihan yang diselia oleh manusia, menganggapnya sebagai langkah penting ke arah mencipta robot tujuan umum. – Anadolu Agency

Author

Pilihan Editor