HomeTeknologiMusk perjelas penjenamaan semula Twitter

Musk perjelas penjenamaan semula Twitter

 

ELON Musk telah menjelaskan penjenamaan semula Twitter yang dilakukan dalam ‘sekelip mata’ kepada ‘X’, ketika jutawan itu berusaha mengembangkan rangkaian media sosial melangkaui fungsi blog mikronya dan menjadi hab kewangan dan platform pemesejan.

Dalam baik pulih radikal pada Isnin, Musk menggantikan logo burung ikonik Twitter dengan simbol X dan membuat hantaran bahawa “X.com kini menghala ke Twitter.com.”

Jutawan itu menjelaskan bahawa dia membeli Twitter dengan matlamat untuk mengubahnya menjadi “aplikasi segala-galanya” di sepanjang barisan aplikasi super Asia seperti WeChat China dalam tempoh lima tahun. X akan menawarkan perbankan, membeli-belah, menghantar mesej dan menelefon, tempahan perjalanan, perdagangan saham, dan pelbagai perkhidmatan lain, tambahnya.

“Dalam beberapa bulan akan datang, kami akan menambah komunikasi yang komprehensif dan keupayaan untuk mengendalikan seluruh dunia kewangan anda. Nama Twitter tidak masuk akal dalam konteks itu,” kata Musk.

Pada Ahad, jutawan itu mengumumkan bahawa syarikat itu akhirnya akan “mengucapkan selamat tinggal kepada jenama Twitter dan, secara beransur-ansur, semua burung,” ketika dia berkongsi gambar penjenamaan X baharu yang ditayangkan di sebelah ibu pejabat Twitter di San Francisco.

“Ia adalah perkara yang sangat jarang berlaku – dalam kehidupan atau dalam perniagaan – bahawa anda mendapat peluang kedua untuk membuat satu lagi kesan besar. Twitter membuat satu tanggapan besar dan mengubah cara kami berkomunikasi. Kini, X akan pergi lebih jauh, mengubah dataran bandar global,” kata Ketua Eksekutif Twitter, Linda Yaccarino.

Diasaskan pada tahun 2006, Twitter telah menggunakan lambang burung biru yang diiktiraf secara global selama lebih daripada satu dekad.

Musk membeli platform media sosial itu dengan harga AS$44 bilion tahun lepas, dan peralihan kepada X telah dilihat oleh ramai pemain pasaran sebagai satu langkah yang kontroversi.

“Kami percaya Musk boleh berjaya dari masa ke masa menukar Twitter kepada konsep aplikasi super tetapi ini tidak akan berlaku dalam sekelip mata,” kata penganalisis Wedbush dan Ives. “Kami suka strategi untuk Twitter, tetapi X menggantikan burung ikonik Twitter agak membingungkan.”

Aplikasi super popular di Asia, WeChat Tencent, contohnya, menawarkan pelbagai perkhidmatan yang menggabungkan pelbagai aspek kewangan pengguna dan interaksi.

Author

Pilihan Editor