HomeGlobalWanita Israel dibebas dalam pertukaran tahanan dedah ibunya terbunuh oleh tembakan Israel

Wanita Israel dibebas dalam pertukaran tahanan dedah ibunya terbunuh oleh tembakan Israel

SEORANG wanita Israel yang dibebaskan dalam pertukaran tahanan di antara Israel dan Hamas baru-baru ini berkata, ibunya terbunuh dan dia cedera apabila tentera Israel melepaskan tembakan ke arah kenderaan di mana mereka diculik.

Dalam temu bual yang disiarkan di Saluran 12 Israel, wanita itu menceritakan diambil oleh pejuang dari sayap bersenjata kumpulan Palestin, Briged Al-Qassam dalam traktor, yang diserang Israel.

“Ibu saya yang sangat saya sayangi, terbunuh. Saya cedera di belakang dan abang saya cedera di kaki,” katanya.

Saluran itu mendakwa tentera Israel “menembak untuk menghalang traktor daripada menuju ke Gaza.”

Serangan udara dan darat Israel ke atas Genting Gaza sejak serangan 7 Oktober oleh Hamas telah membunuh sekurang-kurangnya 19,453 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu.

Peperangan itu menyebabkan Gaza hancur, dengan separuh daripada perumahan wilayah pesisir pantai itu rosak atau musnah dan hampir 2 juta orang kehilangan tempat tinggal di dalam enklaf yang padat dengan penduduk di tengah-tengah kekurangan makanan dan air bersih.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas masih dikekalkan pada jumlah 1,200, manakala lebih 130 tebusan masih ditahan oleh kumpulan pejuang Palestin di Gaza, menurut angka rasmi.

Protokol Hannibal

Protokol Hannibal Israel, yang dilaksanakan pada 1986 sebagai tindak balas kepada krisis tebusan, kekal sulit selama hampir 20 tahun.

Protokol itu, bertujuan untuk menghalang pembayaran harga tinggi untuk tebusan, membenarkan penghapusan tebusan dan pengambil tebusan jika usaha menyelamat gagal.

Orang ramai menyedari protokol itu pada 2003, apabila doktor Israel Avner Shiftan, yang berkhidmat sebagai askar simpanan di Lubnan, mendedahkannya kepada akhbar Haaretz.

Laporan dalam akhbar Israel pada 19 November menumpukan serangan Hamas ke atas Kibbutz Be’eri pada 7 Oktober, mengakibatkan kematian 14 orang, termasuk kembar Liel dan Yanai Hetzroni berusia 12 tahun.

Walaupun pada mulanya dirangka sebagai “kekejaman Hamas,” saksi kemudiannya mendakwa bahawa tentera Israel melepaskan tembakan kereta kebal ke rumah di mana tebusan ditahan. – Anadolu

Author

Pilihan Editor