HomeTeknologiMengapa video pendaratan Bulan 1972 lebih jelas berbanding 2023?

Mengapa video pendaratan Bulan 1972 lebih jelas berbanding 2023?

 

SEBUAH hantaran di media sosial yang membandingkan rakaman video dari pendaratan di Bulan pada tahun 1972 dengan ketibaan kapal angkasa di sana tahun lepas membuatkan penonton terkejut melihat rakaman mana yang lebih jelas.

Pada Jumaat lalu (23 Februari), kapal milik persendirian pertama mendarat di permukaan Bulan dan disifatkan oleh pentadbir NASA, Bill Nelson sebagai ‘lompatan gergasi ke hadapan untuk semua umat manusia’.

Ketibaan kapal angkasa Intuitive Machines menandakan pendarat Amerika Syarikat (AS) pertama yang berjaya sampai ke Bulan dalam tempoh lebih 50 tahun, enam bulan selepas misi Chandrayaan-3 India sampai ke Bulan Ogos lalu.

Dengan pendaratan terbaharu yang mencetuskan perbualan tentang Bulan, satu hantaran mengenai topik itu mendapat banyak perhatian, lapor Unilad.

Ia datang daripada akaun X ‘Historic Vids’, yang berkongsi pandangan sebelah menyebelah pendaratan Bulan lebih 50 tahun lalu dengan pendaratan India pada 2023.

Dengan mengambil kira internet belum ada semasa manusia terakhir menjejakkan kaki ke bulan pada tahun 1972, anda pasti menjangka rakaman pendaratan tahun lepas pasti jauh berbeza dari segi kualiti daripada video yang dirakam pada tahun 1972, bukan?

Apabila kedua-dua video itu diletakkan bersebelahan, penonton terkejut apabila melihat bahawa video dari tahun 1972 sebenarnya kelihatan lebih jelas.

“Mengapa imej dari 1972 lebih jelas daripada apa yang kita ada sekarang,” tanya penonton seorang yang keliru, manakala yang lain menulis: “Tidak mungkin kualiti 1972 lebih baik.”

“Kita ada kamera yang lebih baik dan ia kelihatan lebih jelas dan tidak tertangguh seperti pada tahun 1972,” tulis yang lain.

Walaupun perbandingan itu jelas menyebabkan beberapa kekeliruan, pengguna media sosial lain dengan pantas memberikan penjelasan tentang perbezaan besar dalam kualiti.

“Memandangkan angkasawan pada tahun 1972 tidak mempunyai teknologi yang kita ada hari ini – atau enam bulan lalu – mereka merakam pengalaman mereka di Bulan menggunakan filem fizikal 16mm yang kemudiannya diterbangkan kembali ke Bumi.

“Tetapi daripada membuat kita menunggu rakaman itu, pendaratan tahun lepas sebenarnya disiarkan langsung dari angkasa – menjadikan kualiti siaran lebih rendah,” ulasnya.

Pengguna X menjelaskan perbezaan antara video untuk mereka yang masih keliru: “Saya mengesyaki [1972 kelihatan lebih jelas] kerana imej terbaharu disiarkan terus kepada kita, manakala filem yang dulu telah dirakam dan dibawa balik dengan angkasawan.”

Oleh itu, percayalah bahawa teknologi tidak mengundur dalam tempoh lebih 50 tahun yang lalu, dan sebaliknya nikmatilah keajaiban Bulan daripada kamera yang diletakkan di atas sana semasa ia berlaku.

Author

Pilihan Editor