HomeMV+BongkarBank sengaja lepas tangan, lindungi dalang scammer?

Bank sengaja lepas tangan, lindungi dalang scammer?

KUALA LUMPUR: Puluhan ribu pendedahan mangsa kes scammer online sudah pun dipaparkan di semua platform media, di dada akhbar dan disiarkan di televisyen, malah semakin menjadi-jadi setiap tahun dengan kerap mengubah modus operandi.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Tidak mustahil, kemungkinan seluruh rakyat negara ini boleh terjerat sekali kerana tiada pihak yang berupaya menghentikan dalangnya sehingga hari ini.

Umum mengetahui, majoriti mangsa adalah pemilik akaun yang diperdayakan scammer untuk aktiviti penipuan online seperti macau scam, belian jualan dalam talian, pinjaman wang tidak wujud dan love scam.

Sudah tentu, mangsa sudah membuat laporan polis dan memaklumkan penama sekian yang terlibat dalam kegiatan penipuan ini.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Jelas di situ, apabila melibatkan belian jualan atau pinjaman wang dalam talian atau sewaan akaun bank, sudah tentu membabitkan pihak bank.

Tempoh dua minggu berlaku transaksi tanpa pengetahuan mangsa, pastinya pihak bank mengetahui proses aliran keluar masuk akaun pemegang akaun dan penama pelaku.

Negara sendiri sibuk menilai kes pendakwaan berprofil tinggi membabitkan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tentang siapa penerima dan siapa pelaku transaksi, bagaimana pula dengan kes ‘ikan bilis’.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Ini bermakna, ‘money trail’ transaksi bank boleh dikesan oleh pihak bank untuk melihat pelaku sebenar, sama seperti 1MDB boleh tahu siapa penerima dan siapa pelaku.

Bank Negara Malaysia (BNM) sebelum ini dipetik berkata, pemilik akaun dengan transaksi mencurigakan perlu bersiap sedia dengan dokumen sokongan untuk menjelaskan tentang sumber kewangan berkenaan atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

Ia bagi mengulas laporan mengenai kebanjiran hantaran yang mempromosikan wang mudah kepada orang ramai yang hanya perlu menyewakan akaun serta kad bank milik mereka untuk digunakan individu lain.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

BNM berkata, institusi kewangan telah diberi panduan yang antara lain turut menggariskan indikator berkaitan jenayah keldai, tipologi terbaharu jenayah penipuan, trend dan cara pelaksanaannya.

Bagi individu yang gagal memberi penjelasan mengenai transaksi ‘mencurigakan’, bank akan menghantar Laporan Transaksi Mencurigakan (STR) kepada BNM untuk membolehkan siasatan lanjut di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (Amla) dilakukan.

Transaksi mencurigakan ini termasuklah penerimaan deposit pada jumlah yang agak luar biasa atau penerimaan deposit pada jumlah yang kecil namun pada kekerapan yang sedikit luar biasa berbanding dengan corak transaksi akaun tersebut pada sebelumnya.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Mohd Kamarudin Md Din, dipetik berkata, seramai 9,646 individu ditahan disyaki terlibat kes penipuan Macau Scam pada tahun 2021.

Beliau mendedahkan, mangsa yang dihubungi oleh sindiket akan dimaklumkan bahawa akaun bank mereka sedang disiasat dan wang mereka akan dibekukan atau hilang.

Bagi mengelakkan perkara ini, mangsa akan diminta untuk membuka akaun bank baharu dan mengaktifkan kemudahan perbankan dalam talian dengan mendaftarkan nombor telefon yang diberikan oleh pihak sindiket.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Setelah mangsa mengikut semua arahan yang diberikan, mangsa akan mendapati wang dalam akaun berkurangan, katanya.

Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (NUBE), J Solomon pula berkata, tidak dapat memberikan penjelasan berhubung modus operandi scammer berkaitan bank.

“Saya dimaklum bank tidak mahu memberi maklumat diminta oleh pegawai siasatan atas alasan ia melanggar Akta Perlindungan Data Peribadi,” katanya.

Malah ketika ditanya adakah wujud kartel bank, beliau tidak jelas dengan perkara itu.

Persoalannya, bagaimana sindiket ini boleh mengetahui akaun bank mangsa sedang disiasat selepas mangsa mengesahkan akaun yang dipegangnya.

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Adakah pihak bank juga tidak tahu transaksi daripada pelaku yang terlibat dalam kes penipuan online atau mengambil sikap tutup sebelah mata demi untuk mengaut keuntungan semata-mata kerana seolah kesalahan diletakkan kepada mangsa yang juga pemegang akaun.

Bagaimana pula kes 1MDB boleh diketahui siapa penerima dan pelaku transaksi tetapi sejumlah kes mangsa ini pihak tidak pula mendedahkan siapa pelakunya?

Di mana keadilan untuk puluhan ribu mangsa ini jika tidak disiasat di peringkat transaksi online oleh pihak bank?

Berita berkaitan: Scammer lolos, keldai akaun kena dakwa

Author

Pilihan Editor