HomeTeknologiKumpulan anti-vaksin elak sekatan Facebook guna emoji

Kumpulan anti-vaksin elak sekatan Facebook guna emoji

Oleh: ASHLEY BELANGER

POTONGAN pizza, kek cawan dan lobak merah adalah antara beberapa emoji yang digunakan oleh aktivis anti-vaksin untuk bercakap dalam kod dan terus menyebarkan maklumat salah COVID-19 di Facebook.

Bloomberg melaporkan bahawa moderator Facebook telah gagal mengeluarkan siaran yang dikongsi dalam kumpulan anti-vaksin dan pada halaman yang biasanya akan dianggap melanggar kandungan, jika bukan kerana penggunaan kod. Satu kumpulan yang disemak oleh Bloomberg, yang dipanggil ‘Mati Mengejut’, adalah tempat pertemuan untuk aktivis anti-vaksin yang berkabung apabila orang tersayang mereka meninggal dunia selepas mereka mendapat vaksin – yang mereka rujuk sebagai “makan kek.”

Pemilik Facebook, Meta memberitahu Bloomberg bahawa “ia telah mengeluarkan lebih daripada 27 juta keping kandungan kerana melanggar dasar maklumat salah COVID-19, proses yang berterusan,” tetapi enggan memberitahu Ars Technica sama ada siaran yang bergantung pada emoji dan pertuturan kod dianggap sebagai melanggar dasar.

Menurut piawaian komuniti Facebook, syarikat itu berkata ia akan “menghapus maklumat yang salah semasa kecemasan kesihatan awam,” seperti pandemik, “apabila pihak berkuasa kesihatan awam menyimpulkan bahawa maklumat itu palsu dan berkemungkinan secara langsung menyumbang kepada risiko bahaya fizikal yang akan berlaku.” Halaman atau kumpulan berisiko dikeluarkan jika mereka melanggar peraturan Facebook atau jika mereka “mengarahkan atau menggalakkan pengguna menggunakan perkataan kod apabila membincangkan vaksin atau COVID-19 untuk mengelak pengesanan kami.”

Bagaimanapun, dasar itu masih kabur mengenai penggunaan emoji dan perkataan kod setiap hari. Satu-satunya dasar yang Facebook nampaknya ada pada buku-buku yang membincangkan secara langsung penggunaan emoji yang tidak betul kerana bahasa berkod berkaitan dengan piawaian komuniti mengenai permintaan seksual. Nampaknya walaupun ucapan emoji pengguna anti-vaksin boleh mengharapkan untuk kekal tidak dikawal, sesiapa sahaja yang menggunakan “emoji atau rentetan emoji seksual yang khusus dan lazimnya seksual” sebenarnya berisiko untuk siaran mereka dikeluarkan jika moderator menentukan mereka menggunakan emoji untuk meminta atau menawarkan seks.

Secara keseluruhan, Bloomberg menyemak enam kumpulan anti-vaksin yang dibuat pada tahun lalu di mana pengguna Facebook menggunakan emoji seperti pic dan epal untuk mencadangkan orang yang mereka tahu telah dicederakan oleh vaksin. Kegagalan Meta untuk mengawal selia ucapan emoji anti-vaksin menunjukkan bahawa menyekat pertuturan kod berkemungkinan tidak menjadi keutamaan pada masa ini.

Tahun lepas, apabila BBC mendapati bahawa kumpulan anti-vaksin menggunakan lobak merah untuk menutup maklumat salah vaksin COVID-19, Meta segera menurunkan kumpulan yang dikenal pasti. Walau bagaimanapun, BBC melaporkan bahawa tidak lama kemudian, kumpulan yang sama muncul semula, dan baru-baru ini, Bloomberg melaporkan bahawa beberapa kumpulan yang dijejakinya seolah-olah menukar nama dengan kerap, mungkin untuk mengelakkan pengesanan.

Selain aktivis anti-vaksin, ramai pengguna dalam talian lain juga bergantung pada emoji untuk mencipta pertuturan kod dan mengelakkan pengesanan, bukan sahaja oleh moderator tetapi oleh penguatkuasaan undang-undang.

Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah AS menyiarkan panduan di laman webnya yang mengandungi emoji yang digunakan untuk merujuk pertukaran dadah, termasuk bar coklat untuk Xanax, mahkota untuk menandakan peniaga, atau kapal roket untuk menunjukkan potensi tinggi. Musim panas ini, The Atlantic melaporkan bahawa pengguna dalam talian semakin bergantung pada emoji untuk menutup perbincangan pengguguran kerana akses pengguguran menjadi lebih terhad. Sama seperti rangkaian sosial, penguatkuasa undang-undang dan mahkamah juga tidak jelas tentang cara mengambil kira pertuturan emoji sebagai bukti semasa menyiasat pelanggaran undang-undang, seperti yang dicadangkan oleh cerdik pandai.

Bulan lalu, Forbes melaporkan tentang keberkesanan penggunaan emoji dan “algospeak” berkod lain dalam mengelakkan penyederhanaan kandungan, mencadangkan bahawa orang ramai menjadikan moderator kandungan yang lebih baik daripada algoritma untuk kandungan jenis ini. Walau bagaimanapun, jika dasar platform sosial, seperti Meta, tidak secara jelas mengambil kira emoji sebagai kandungan yang melanggar peraturan, yang nampaknya jarang berlaku, ia mungkin tidak penting sama ada ia adalah semakan manusia atau mesin. Bahasa berkod mungkin tidak akan dianggap melanggar peraturan sehingga platform sosial memasukkannya secara khusus ke dalam dasar mereka, seperti yang Meta lakukan untuk permintaan seksual tetapi masih belum melakukannya untuk maklumat salah COVID-19.

Author

Pilihan Editor