HomeTeknologiGoogle (akhirnya) jadikan Chrome guna kurang bateri, memori

Google (akhirnya) jadikan Chrome guna kurang bateri, memori

KUALA LUMPUR: Sudah bertahun-tahun Google Chrome menjadi jenaka di internet kerana menggunakan jumlah memori yang luar biasa pada komputer anda. Tidak kira berapa banyak RAM yang anda ada pada peranti anda, entah bagaimana Chrome seolah-olah sentiasa memakan lebih banyak memori.

Google akhirnya mengambil langkah untuk membetulkan isu ini dengan ciri Penjimat Memori baharu. Mod Simpan Memori pada asasnya membebaskan memori yang digunakan daripada tab yang anda tidak aktifkan, memastikan anda masih mempunyai pengalaman yang lancar pada Chrome. Ini mungkin paling bermanfaat apabila anda menggunakan Chrome bersama-sama dengan program intensif sumber lain seperti permainan atau perisian penyuntingan kandungan.

Apabila anda kemudian melawat semula tab tidak aktif ini, Chrome akan memuatkan semula tab ini, sama seperti pengalaman Chrome semasa yang mungkin anda miliki jika anda mempunyai banyak tab terbuka dan peranti anda tidak mempunyai banyak RAM untuk bermula. Walau bagaimanapun, dengan Penjimat Memori, Google mengatakan bahawa Chrome kini boleh menggunakan sehingga 10GB kurang memori apabila anda menyemak imbas dalam talian.

Selain itu, akan ada mod Penjimat Tenaga baharu juga. Dengan Penjimat Tenaga, Chrome akan mula menjimatkan hayat bateri komputer riba anda secara automatik dengan mengurangkan aktiviti latar belakang dan mengehadkan kesan visual pada tapak web dengan animasi apabila bateri peranti anda mencapai 20 peratus.

Ciri baharu ini akan dilancarkan pada versi Google Chrome yang seterusnya untuk Windows, MacOS dan ChromeOS dalam beberapa minggu akan datang. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dipaksa untuk menggunakannya; jika anda lebih suka prestasi terbaik sepanjang masa, anda boleh memilih untuk mematikan kedua-dua ciri ini dalam tetapan Chrome.

Anda juga boleh memilih untuk menghidupkan Penjimat Memori tetapi beritahu Chrome untuk tidak mematikan tapak web anda yang paling penting walaupun ia berada di latar belakang, lapor SoyaCincau.

Author

Pilihan Editor