HomeTeknologiPasaran satelit LEO pada 2023: Penamat jurang digital?

Pasaran satelit LEO pada 2023: Penamat jurang digital?

KEUTAMAAN dalam industri telekomunikasi adalah untuk memastikan kita sentiasa berhubung antara satu sama lain.

Dengan menyediakan kelajuan yang lebih tinggi, liputan yang lebih besar dengan masa melayar internet lebih rendah kerana capaian lebih pantas (kependaman rendah).

Semua kelebihan ini termasuk masa capaian lebih pantas amat penting untuk meningkatkan produktiviti industri peruncitan, komersial, kerajaan dan khususnya individu.

Sejak diperkenalkan pada akhir abad ke-20, teknologi satelit telah menyediakan perkhidmatan komunikasi yang penting di seluruh dunia, terutamanya di kawasan terpencil.

Kini, pasaran untuk 2023 sedang menuju ke zaman baharu sambungan satelit dengan satelit LEO.


Bolehkah satelit LEO menyediakan internet berkelajuan tinggi di mana-mana?

Satelit LEO berpotensi untuk menyediakan akses internet di seluruh dunia dengan jalur lebar yang tinggi dan masa capaian yang pantas.

Jaringan ini menawarkan kelajuan jalur lebar antara 100-300 Mbps bagi setiap pengguna dan masa capaian antara 20-50 ms iaitu sepuluh kali lebih rendah daripada satelit GEO.

Banyak jaringan satelit LEO sedang dibangunkan dan ada yang telah menyediakan perkhidmatan, termasuk:

Starlink SpaceX: Lebih 4,500 satelit untuk fasa pertama.

Pada masa ini, lebih daripada 2,000 satelit berada di orbit dan beroperasi dengan strategi jualan langsung perniagaan terus ke pelanggan.

Ujian Beta telah dilancarkan pada tahun 2020 dengan kelajuan 100 Mbps setiap pengguna.

Kelajuan Cahaya Telesat: 298 satelit secara keseluruhan, dengan tempoh pelancaran pada tahun 2022 hingga 2023, walaupun mungkin ada yang akan ditangguhkan. Hanya beberapa satelit percubaan dilancarkan.

Menurut rangkaian komunikasi global OneWeb, sebanyak 428 daripada 648 satelit secara keseluruhan, kini berada di jalur lintasan satelit, dengan jangkaan tarikh siap pada penghujung tahun 2022.

Jualan akan dijalankan melalui penyedia telekomunikasi sebagai rakan kongsi.

Projek Kuiper Amazon pula melaporkan 3,236 satelit secara keseluruhan, belum ada di jalur lintasan satelit, dengan jangkaan tarikh pelancaran pada tahun 2026, perkara ini masih belum disahkan secara rasmi.

Rangkaian multi dimensi, Orkestra Inmarsat pula merekodkan 150 hingga 175 satelit LEO, sebagai sebahagian daripada penyelesaian sambungan yang turut melibatkan satelit 5G dan GEO.

Soalan utama untuk penyedia telekomunikasi adalah bagaimana untuk mendapatkan sambungan internet di kawasan luar bandar.

Jawapannya adalah menerusi projek-projek satelit ini yang berupaya memberi penyelesaiannya.

Sesungguhnya, pandemik COVID-19 memaksa dunia untuk menerima dunia digital, meletakkan keutamaan dan keperluan iaitu akses internet.

Menurut penyelidikan, penembusan internet di kawasan membangun seperti Afrika Tengah hanya 24 peratus jauh berbeza dengan kadar penembusan di Eropah Utara yang mencapai 98 peratus.


Situasi ini memberi implikasi terhadap kemakmuran, produktiviti dan malah kesihatan mereka ketika pandemik.

Kebolehcapaian geografi dan kos pemasangan kabel gentian optik adalah halangan utama kepada akses internet di mana-mana; bagaimanapun, internet penghantaran LEO boleh mengatasi halangan ini.

Dengan penyambungan berprestasi tinggi global tanpa infrastruktur bawah tanah yang luas, mereka berpotensi untuk menamatkan jurang digital.

Terdapat juga rancangan untuk menggunakan satelit LEO bagi menyokong jenis sambungan lain.

Sebagai contoh menerusi projek Kuiper, sebanyak 3,236 satelit Amazon bernilai $10 bilion, bertujuan untuk menyediakan liputan internet untuk kawasan yang tidak dapat dicapai pengguna dan diluar keupayaan kabel gentian optik.

Sepanjang ujian prototaip, Amazon mendakwa mereka mencapai kelajuan pemprosesan sehingga 400Mbps.

Mereka juga menjalin perkongsian dengan Verizon untuk menggunakan Kuiper untuk rangkaian 4G dan 5G.

Secara teorinya, ini akan membolehkan Verizon menawarkan liputan mudah alih berkelajuan tinggi di kawasan yang sukar dapat capaian tanpa perlu menggali parit untuk meletakkan kabel gentian optik.

Sebagaimana dalam banyak kes, cabaran membabitkan logistik dan tidak berdaya maju dari segi kewangan.

Oleh itu, satelit LEO bukan sahaja menawarkan potensi untuk sambungan internet tetapi juga meningkatkan liputan selular.

Kemungkinan ini memberi peluang besar untuk pembiayaan dan pengkomersialan.

Malah menamatkan jurang digital yang mempunyai potensi untuk menarik sejumlah besar pembiayaan awam dan pelaburan swasta.

Begitu juga, aplikasi lain satelit LEO termasuk kemungkinan untuk menyediakan akses internet pada kapal terbang dan kapal, peningkatan lagi kepada produktiviti dan kemudahan global.

Ini sudah tentu boleh menarik pelaburan besar daripada pelanggan komersial seperti syarikat penerbangan, yang ingin menambah Unique Selling Point kepada tawaran mereka.

Cabaran untuk menamatkan jurang digital perlu dilakukan segera.

Bagaimanapun, adalah penting untuk tidak berlebihan dalam menyatakan keupayaan keseluruhan rangkaian yang disediakan oleh satelit LEO.

Sudah tentu mereka bagus, tetapi masih mentah berbanding daya pengeluaran keseluruhan yang disediakan oleh kabel gentian optik.

Jumlah daya pengeluaran bagi setiap jaringan satelit LEO dianggarkan antara 1.5 dan 10 Tbps, cukup untuk meningkatkan akses luar bandar bagi keperluan beberapa juta orang, tanpa diabaikan perbandingan beribu-ribu Tbps rangkaian kabel gentian darat.

Inilah punca hanya kawasan kepadatan rendah dan kurang mendapat perkhidmatan menjadi sasaran untuk capaian internet tetap satelit LEO.

Akhirnya, ia hanya boleh dianggap sebagai penyelesaian apabila usaha lain tidak berhasil.

Walaupun berpotensi untuk pelaburan awam dan swasta yang besar, namun pengkomersialan berskala besar masih belum terjamin.

Peruntukan kewangan yang tidak mencukupi menjadi punca fasa pertama perkhidmatan satelit LEO pada penghujung tahun 90-an menemui kegagalan.

Ini kerana kosnya yang sangat tinggi untuk pengguna, perkembangan pantas rangkaian 2G dan senario penggunaan yang terhad.

Perkhidmatan yang disediakan oleh jaringan LEO baharu pastinya berhadapan lebih banyak kes penggunaan dan berpotensi menarik minat berjuta-juta pelanggan, tetapi ia datang bersama kos untuk pengguna akhir yang mahal (Starlink kini mengenakan bayaran $499).

Kadar kos langganan $99 sebulan yang masih dianggap mahal juga boleh mengehadkan jumlah pelanggan di pasaran.

Ini bukan bermaksud bahawa pemain tidak membuat langkah untuk mengelakkan daripada mengulangi kesilapan masa lalu pada tahun 2022.

Versi terminal beta pengguna akhir yang dikeluarkan oleh Starlink tahun lepas telah disubsidi untuk memacu penggunaan, dengan anggaran menunjukkan bahawa kos yang sebenar penerima pengguna akhir adalah jauh melebihi $1000.

BCG menganggarkan bahawa kos terminal pengguna akhir akan jatuh kepada kira-kira $130 hingga $300 sepanjang dekad yang akan datang, dan jika benar pengumuman Elon Musk di MWC 2021, jangkaan ini mungkin datang lebih awal.

Bagaimanapun, mempertimbangkan pendapatan kecil di kawasan terpencil ini, langkah tambahan mungkin perlu diambil untuk menarik pelanggan dan memastikan daya maju ekonomi jaringan ini.

Akhirnya, syarikat perlu mendapatkan semula pelaburan besar yang telah dibuat untuk reka bentuk, pembuatan, pelancaran dan operasi satelit ini, dan ini hampir pasti akan menjejaskan pengguna akhir.

Ramalan masa hadapan pasaran satelit LEO, semua perkara dipertimbangkan berkemungkinan sekurang-kurangnya satu atau dua pemain akan dapat mengatasi halangan ini dan menyediakan perkhidmatan yang menguntungkan daripada pasaran satelit LEO pada tahun 2023.

Pakar telah menganggap Starlink sebagai peneraju yang paling diharapkan, bukan sahaja kerana memberi kelebihan pengguna, tetapi juga penglibatannya dengan projek kesayangan Elon Musk SpaceX.

SpaceX sudah pun mengurangkan kos dan kebolehcapaian serta mempunyai kelebihan yang ketara berbanding pesaing dalam semua hal kos.

Selain itu, OneWeb disokong kerajaan UK dan beberapa pemain korporat besar termasuk Bharti Global dan Airbus, lebih berorientasikan perusahaan dan kerajaan (pengenalan harga yang lebih tinggi bagi setiap sambungan).

Namun ia menjadikannya syarikat yang lebih berdaya tahan, malah mereka telah pun terselamat daripada satu kebankrapan.

Sebagaimana yang disenaraikan di atas, orang lain akan memasuki pasaran, tetapi masih terlalu awal untuk mengatakan penangguhan itu akan memberi kesan kepada perniagaan mereka.

Akhirnya, pasaran satelit LEO boleh menjadi nadi kepada sambungan internet luar bandar, kekal sebagai satu-satunya pilihan di mana tiada akses lain tersedia.

Ia akan memberi impak yang sangat kuat kepada masyarakat luar bandar kerana ia berpotensi untuk menutup jurang digital dalam masa yang singkat.

Ini boleh menghidupkan semula beberapa komuniti yang kini bergelut untuk menarik populasi baharu kerana kekurangan infrastruktur – terutamanya pada era ini, cara kerja bebas (bukan berada di pejabat) dianggap sebagai pilihan yang menarik oleh orang ramai.

Pasaran satelit LEO berpotensi untuk mengubah pelaburan awam dalam infrastruktur telekomunikasi, menarik sebahagian daripada dana yang kini dikhususkan untuk meluaskan jejak gentian di kawasan luar bandar.

Bagaimanapun, nampaknya ia tidak akan memberi kesan secara mendadak kepada perniagaan pengendali telekomunikasi, kerana ia adalah alternatif hanya untuk kawasan yang tidak menguntungkan untuk mereka berkhidmat melainkan dapat subsidi awam.

Dalam jangka masa panjang, rangkaian satelit LEO akan wujud bersama rangkaian gentian optik yang melengkapkan liputan mereka, diharapkan dapat menarik pengguna yang mencukupi untuk mencapai keuntungan kewangan dan mengelakkan nasib sebagaimana 20 tahun lalu.

Dapatkan kepakaran telekomunikasi yang anda perlukan dengan Outvise.

Penggunaan projek telekomunikasi utama memerlukan kepakaran, dan untuk menembusi pasaran 2023 yang sedang berkembang seperti ini, anda memerlukannya dengan pantas.

Perniagaan memerlukan pakar yang memiliki pengalaman luas dalam pasaran: perkara yang berjaya dan apa-apa yang gagal, dari kedua-dua perspektif teknologi dan perniagaan.

Untuk projek baharu yang berteknologi kompleks seperti pelancaran pasaran satelit LEO, ini mungkin sukar diperoleh kerana ramai pakar terkemuka telah berpindah ke pasaran bebas.

Author

Pilihan Editor