HomeTeknologiApakah 'telefon bodoh', mengapa ramai orang muda membelinya?

Apakah ‘telefon bodoh’, mengapa ramai orang muda membelinya?

 

DALAM dunia yang taksub dengan telefon pintar, mungkin mengejutkan bahawa semakin ramai remaja memilih ‘telefon bodoh’.

Peranti mudah alih asas yang kita pakai sedekad atau dua dekad lalu kembali muncul dalam kalangan generasi muda, ketika remaja berusaha untuk mendapatkan semula kemerdekaan daripada teknologi.

Di Amerika Syarikat, jualan telefon hanya mampu membuat panggilan dan teks asas meningkat pada tahun 2022 untuk HMD Global – pengeluar Nokia – dengan berpuluh-puluh ribu dijual setiap bulan.

“Kami lihat pasaran untuk telefon flip meningkat 5 peratus,” kata Lars Silberbauer, Ketua Pegawai Pemasaran Nokia Phones dan HMD Global.

“Kami telah gandakan bahagian pasaran kami tahun lepas telefon flip, yang agak penting bagi kami. Dan kami melihat ia kini semakin meningkat di Eropah,” katanya kepada Euronews Next.

“Saya fikir trend ini benar-benar [mengenai] orang yang mengawal kehidupan mereka sendiri, kehidupan digital mereka sendiri,” tambahnya.

Apa itu ‘telefon bodoh’?

Dengan yang ciri terhad, ‘telefon bodoh’ – biasanya telefon flip – memberikan pengalaman pengguna yang lebih mudah dan kurang ketagihan berbanding telefon pintar mereka.

Peranti ini mengutamakan fungsi telefon yang penting, seperti membuat panggilan dan menghantar teks. Mereka menghapuskan godaan platform media sosial yang menggunakan – secara purata – lebih daripada 7 jam sehari untuk lebih daripada 50 peratus remaja, menurut tinjauan yang dilakukan dengan lebih 40,000 peserta di Real Research, aplikasi tinjauan dalam talian.

Penatalan (scrolling) berjam-jam terbukti memberi kesan buruk kepada kesejahteraan psikologi kita. Pelbagai kajian telah menunjukkan potensi hubungan antara menatal tanpa henti dan perkembangan gejala ADHD, kemurungan, kebimbangan, dan kurang tidur.

Silberbauer berpendapat kebangkitan telefon bisu menyerlahkan kesedaran yang semakin meningkat dalam kalangan remaja tentang kesan teknologi terhadap kesihatan mental mereka sendiri.

“Kami dapat melihat daripada penyelidikan bahawa golongan muda bergelut dengan kesihatan mental, dan oleh itu mereka memilih keluar daripada media sosial,” katanya, sambil menambah bahawa dia sendiri mengikut trend itu, meninggalkan telefon pintarnya dan beralih ke ‘telefon bodoh’nya semasa hujung minggu.

“Anda boleh lihat dengan populasi Gen Z tertentu – mereka bosan dengan skrin,” kata Jose Briones, pempengaruh ‘telefon bodoh’ dan moderator subreddit ‘r/dumbphone’ – komuniti tentang telefon bodoh, telefon pintar ‘dibodohkan’ dan telefon asas (feature phone) – kepada CNBC.

Dalam subreddit, pengguna digalakkan untuk ‘menyertai revolusi dan menikmati kehidupan yang sederhana!’

 

Nostalgia 90-an

Generasi muda milenium yang kini semakin tua, kini terpikat dengan budaya popular yang membawa sentimen nostalgia dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Secara selari, Gen Z, generasi yang membesar di hadapan skrin, nampaknya terpesona dengan masa lalu yang tidak dapat mereka alami. Permainan video berinspirasikan retro, contohnya, dengan grafik berpiksel dan permainan mudah, mendapat semula pengikut setia.

Masa lalu mengingatkan masa ketika kehidupan kelihatan lebih mudah dan lebih riang, kata Silberbauer, dan kerinduan untuk masa lalu juga telah mendorong kebangkitan trend ‘telefon bodoh’, tambahnya.

“Orang ramai mahu kembali ke awal 2000-an atau 90-an, saya fikir itu adalah kenangan masa yang lebih bahagia, masa di mana keadaan menjadi lebih mudah,” katanya.

 

‘Telefon bodoh’ lwn telefon pintar: Apakah bezanya?

Walaupun telefon pintar menawarkan fungsi yang lebih canggih seperti jumlah aplikasi, media sosial dan paparan skrin sentuh yang tidak berkesudahan, ‘telefon bodoh’ direka untuk menjadi ‘telefon asas’, dengan ciri dan keupayaan terhad.

Beberapa penambahbaikan kontemporari termasuk liputan rangkaian 4G, kamera dan warna yang dinaik taraf, “tetapi secara keseluruhan, ia adalah benda yang hampir sama.”

Ia “cukup untuk hujung minggu jika anda ingin melepak dengan anak-anak, pasangan anda, rakan anda dan sebagainya,” membolehkan anda “masih terhubung, tetapi dapat benar-benar menikmati kehidupan,” kata Silberbauer.

‘Telefon bodoh’ Nokia dijual dengan sistem pengendalian yang berbeza, termasuk KaiOS, yang membolehkan penggunaan “versi ringan WhatsApp, yang diperlukan oleh sesetengah orang.”

“Anda boleh memilih dan memilih fungsi yang sebenarnya anda mahukan dan masih mempunyai telefon dengan bateri yang bertahan seperti 31 hari pada sesetengah telefon, jadi anda boleh mengecas peranti anda 12 kali setahun,” jelas Silberbauer.

 

Telefon pintar tidak akan hilang: Ia untuk pasaran berbeza

Nokia terus menjual telefon pintar, dan pada Januari tahun ini, mereka memperkenalkan inovasi unik: telefon boleh dibaiki.

“Ia boleh dibaiki dan mampan,” kata Silberbauer, sambil menambah bahawa ia adalah “salah satu telefon yang paling mampan di pasaran”.

“Pada asasnya anda boleh membaiki telefon sendiri dengan hanya pemetik gitar dan pemutar skru kecil. Anda boleh menukar skrin, soket pengecasan dan bateri dalam masa beberapa minit”.

Syarikat itu mahu “orang memegang telefon lebih lama” – tetapi tidak secara literal. Mereka mahu mengelak keperluan untuk pelanggan mereka mempunyai telefon baharu setiap tahun, dengan mengatakan “itu bukan model perniagaan yang kami mahu”.

Peranti yang dibuang dan tidak diperbaiki sudah menghasilkan 35 juta tan sisa dan 261 juta tan pelepasan CO2 setiap tahun di Eropah, menurut Suruhanjaya Eropah. Dan pada Mac tahun ini, mereka mengumumkan bahawa mereka akan memaksa syarikat menawarkan hak kepada pengguna untuk membaiki peranti atau mesin mereka.

Di bawah cadangan itu, tempoh jaminan undang-undang selama dua tahun, sebagai contoh, memerlukan pengeluar menawarkan perkhidmatan pembaikan, jika berbuat demikian tidak memerlukan kos lebih daripada penggantian. – euronews

 

Author

Pilihan Editor