HomeTeknologiMusk tukar logo burung di laman web Twitter dengan X rekaan peminat

Musk tukar logo burung di laman web Twitter dengan X rekaan peminat

ELON Musk telah menukar logo Twitter, menggantikan burung biru yang terkenal dengan X yang menjadi sebahagian daripada visi jutawan itu untuk mengubah perkhidmatan berusia 17 tahun itu menjadi aplikasi untuk segala-galanya.

Ia hanya mengambil masa 24 jam. Pada lewat Sabtu, Musk menjemput 149 juta pengikutnya untuk mencadangkan rekaan logo X, kemudian memilih salah satu reka bentuk dan menjadikannya identiti jenama baharu syarikat itu pada Ahad.

X kini menjadi logo halaman utama platform sosial, foto profil Musk dan juga sebahagian daripada paroses memuatkan animasi.

Dia mengesahkan dalam respons kepada pengikut bahawa dia berhasrat untuk mengguna pakainya sebagai reka bentuk sementara, yang “mungkin berubah kemudian, pasti akan diperhalusi.”

Grafik itu kemudiannya ditayangkan di pejabat Twitter di San Francisco dan digunakan sebagai imej latar belakang oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Linda Yaccarino, yang menghantar tweet sokongannya dan foto X bertingkat.

Bagaimanapun, polis muncul pada petang Isnin semasa usaha untuk menanggalkan huruf “Twitter” dari papan tanda besar yang dilekatkan pada bangunan pejabat San Francisco.

Namun sebenarnya ia adalah kerana kren digunakan untuk menurunkan huruf itu dan ruang jalan yang diambilnya.

Jabatan polis San Francisco menghentikan kerja itu pada petang Isnin dan bercakap dengan pekerja yang ditugaskan untuk mengalihkan papan tanda itu, menurut akhbar San Francisco Standard.

Huruf “er” masih tertinggal disebabkan gangguan itu, lapor saluran berita itu.

Semasa mencari logo sumbangan orang ramai, Musk menukar maklumat profilnya menjadi “X.com,” alamat web yang kini mengubah hala ke halaman pengguna yang sepadan di twitter.com.

Langkah itu adalah sebahagian daripada baik pulih lebih meluas yang akan menyaksikan semua “Twitter” dan penjenamaan burung yang biasa dihilangkan, katanya.

Lambang biru Twitter diiktiraf jauh di luar sempadan platform sosial: laman web dan aplikasi telah bertahun-tahun menyediakan alat perkongsian untuk tweet secara langsung, dan logo itu terpahat dalam sejarah Amerika Syarikat (AS) susulan pengisytiharan bekas Presiden AS, Donald Trump pada perkhidmatan itu.

Perubahan mendadak berlaku apabila Twitter menghadapi kemerosotan mendadak dalam hasil pengiklanan dan saingan baharu oleh Threads milik Meta, perkhidmatan yang mengumpulkan 100 juta pengguna dalam tempoh lima hari selepas pelancarannya bulan ini.

Kemunculan pertama Threads disambut dengan cemuhan oleh Musk, yang menuduhnya sebagai perkhidmatan peniru kerana persamaannya dengan Twitter.

Hasrat jutawan itu untuk Twitter telah berubah-ubah dari semasa ke semasa, pada mulanya bermula sebagai usaha untuk menghapuskan bot pada perkhidmatan dan mengekalkan kebebasan bersuara.

Sejak itu dia bercakap tentang Twitter sebagai pemecut untuk menyampaikan X, visinya untuk aplikasi segala-galanya serupa dengan WeChat Tencent.

Dalam tweet menyokong pada Ahad, Yaccarino menjelaskan bahawa X dibayangkan sebagai “pasaran global untuk idea, barangan, perkhidmatan dan peluang” yang dikuasakan AI. Ia termasuk pembayaran dan perbankan bersama audio, video dan pemesejan.

Author

Pilihan Editor