HomeGlobalPuluhan dikhuatiri terkorban susulan gempa bumi kuat gegar Maghribi

Puluhan dikhuatiri terkorban susulan gempa bumi kuat gegar Maghribi

GEMPA bumi yang kuat di Pergunungan Atlas Tinggi Maghribi menyebabkan bangunan runtuh dan orang ramai menyelamatkan diri dari rumah mereka di beberapa bandar pada lewat Jumaat, dengan seorang pegawai tempatan berkata berpuluh-puluh orang telah terkorban.

Penduduk Marrakesh, bandar utama yang terdekat dengan pusat gempa itu berkata, beberapa bangunan telah runtuh di kota lama, sebuah tapak Warisan Dunia UNESCO, dan televisyen tempatan menunjukkan gambar-gambar menara masjid yang jatuh dengan runtuhan yang menimpa kereta hingga remuk.

Fatma Ezzahra Bouraym, 22, penduduk Casablanca memberitahu The National bahawa gempa itu dapat dirasakan di seluruh Maghribi.

“Kami mendengar berita bahawa terdapat banyak korban di Marrakesh dan kawasan berdekatan,” katanya.

“Tiada siapa yang bermalam di dalam bangunan malam ini, kami ketakutan.”

Gempa bumi dengan magnitud 6.8 berada pada kedalaman 18.5km dan berlaku di Pergunungan Atlas kira-kira 72km barat daya Marrakesh hanya selepas 11 petang waktu tempatan, menurut Kajian Geologi AS (USGS).

Imej-imej di media sosial menunjukkan orang ramai berkerumun ketika kota kuno itu bergoncang. Media tempatan melaporkan terdapat mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan tetapi The National belum dapat mengesahkannya lagi.

Seorang pegawai tempatan yang tidak dinamakan memberitahu Reuters bahawa berpuluh-puluh orang terkorban, terutama di kawasan pergunungan yang sukar dilalui.

Video yang tidak disahkan dikongsi dalam talian menunjukkan bangunan bergegar dan orang berlari keluar dan berkumpul di luar. Video lain menunjukkan runtuhan di atas jalan dan bangunan yang rosak.

Pihak berkuasa Maghribi belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai kematian atau kerosakan.

Maghribi mengalami gempa bumi yang kerap di rantau utara kerana kedudukannya antara plat Afrika dan Eurasia.

Pada tahun 2004, sekurang-kurangnya 628 orang terbunuh dan 926 cedera ketika gempa melanda Al Hoceima di Maghribi Utara-Timur.

Author

Pilihan Editor