HomeGlobalDoktor di Gaza: ‘Kami bekerja di bawah serangan roket tanpa tidur’

Doktor di Gaza: ‘Kami bekerja di bawah serangan roket tanpa tidur’

 

WALAUPUN koridor kurang lengkap dan ketiadaan ubat bius, doktor di Gaza melakukan pembedahan ke atas mereka yang cedera yang datang berbondong-bondong selepas setiap kempen pengeboman Israel terhadap kawasan itu.

Semua hospital yang berfungsi di Gaza sesak akibat pesakit dari hospital lain yang dimusnahkan dan kemudahan perubatan lain yang dikosongkan.

Beban hospital yang masih beroperasi adalah sangat besar. Terdapat sentiasa ramai orang yang cedera mencurah-curah masuk selepas tembakan. Di sekitar hospital, terdapat barisan mangsa dan orang yang berpindah yang sedang mendirikan khemah secara spontan. Doktor kekurangan ubat, bekalan, atau ruang yang mencukupi untuk menampung mereka yang cedera.

Doktor Basel Abu Warda bekerja di Hospital Al Shifaa. Beliau menegaskan bahawa sejak peningkatan baru-baru ini berlaku, kakitangan perubatan tidak dapat menjalankan kerja mereka dengan berkesan kerana hospital terlalu sesak.

“Sangat sukar untuk bekerja apabila terdapat begitu ramai pesakit. Doktor sangat ditekan untuk mengejar masa, dan hospital kami sahaja sedang bergelut dengan kemasukan ramai orang yang tidak dapat kami tampung.

“Lebih-lebih lagi, tujuh hospital pada masa ini tidak beroperasi, mengakibatkan pengalihan majoriti pesakit ke kemudahan kami. Apabila krisis pada mulanya berlaku, kami merawat 1,700 individu yang cedera. Bagaimanapun, jumlah ini telah meningkat kepada 60,000, dengan kedua-dua kawasan hospital dan persekitarannya kini penuh dengan orang yang telah mencari perlindungan daripada serangan Israel yang berterusan,” katanya.

Oleh itu, kakitangan perubatan di Al Shifaa perlu bekerja tanpa mengenal penat lelah dalam keadaan yang mengerikan – di koridor yang sesak, tanpa peralatan dan ubat-ubatan yang diperlukan, termasuk bius.

“Kini mereka yang cedera mungkin mati betul-betul di koridor, tanpa pernah menerima bantuan perubatan. Doktor terlalu banyak bekerja, bekerja keras tanpa jemu, tinggal di hospital, dan hanya mendapat beberapa jam tidur pada satu masa.

“Apabila hospital Al Ahli Arab diserang, mangsa telah menjalani pembedahan tanpa bius yang betul kerana kesuntukan masa dan ubat. Akibatnya, pesakit yang tidak dapat bertahan lebih lama untuk prosedur perubatan yang rumit kini kehilangan nyawa. Bagaimanapun, keadaan semasa menjadikannya mustahil untuk menjalankan operasi ini dengan berkesan,” kata Dr. Abu Warda.

Dalam perkembangan berasingan, Kementerian Kesihatan Palestin telah berkongsi video seorang doktor dari Hospital Al Shifaa di Kota Gaza yang mengatakan bahawa para medik di sana berjaya menyelamatkan nyawa seorang bayi yang baru lahir.

“Ibunya mengalami kecederaan parah semasa serangan udara Israel ke atas sebuah rumah di utara Semenanjung Gaza. Walaupun wanita itu secara tragis meninggal dunia akibat lukanya, doktor berjaya menyelamatkan dan mengeluarkan kanak-kanak itu dengan selamat.

“Akibat kejadian dahsyat ini, bayi itu kini menjadi yatim piatu, kerana kesemua 11 ahli keluarganya kehilangan nyawa, Ketika ini, bayi itu sedang dipantau rapi oleh kakitangan perubatan,” kata doktor itu. – Sputnik

Author

Pilihan Editor