HomeGlobalSerangan Israel di Gaza bunuh lebih 1,000 wanita, setengah juta hilang tempat...

Serangan Israel di Gaza bunuh lebih 1,000 wanita, setengah juta hilang tempat tinggal

 

GAZA, Palestin: Operasi ketenteraan berterusan Israel terhadap Semenanjung Gaza telah membunuh lebih 1,000 wanita dan memaksa kira-kira setengah juta yang lain dipindahkan dari rumah mereka sejak 7 Oktober, kata pejabat media kerajaan Gaza pada Ahad.

Pejabat itu dalam satu kenyataan berkata sehingga Ahad, 1,023 wanita telah terbunuh.

“Jenayah berterusan pendudukan Israel terhadap wanita, kanak-kanak perempuan dan kanak-kanak merupakan jenayah perang yang dikutuk oleh semua konvensyen antarabangsa dan kemanusiaan,” katanya.

Kenyataan itu memetik angka dari Kementerian Kesihatan Gaza yang mengatakan bahawa lebih daripada 1,900 kanak-kanak telah terbunuh dalam perang Israel yang berterusan di Semenanjung Gaza.

Ia juga merujuk kepada laporan yang dikeluarkan oleh Wanita PBB yang mengatakan jumlah balu yang menjadi ketua keluarga selepas kematian suami telah melebihi 1,000 orang.

Pejabat media menyeru institusi wanita yang prihatin dengan hak kanak-kanak untuk “menentang jenayah pendudukan dan mendedahkan tingkah lakunya menyasarkan kanak-kanak dan wanita Palestin.”

Konflik di Gaza, yang berada di bawah pengeboman dan sekatan Israel sejak 7 Oktober, bermula apabila kumpulan Palestin Hamas memulakan Operasi Banjir Al-Aqsa, serangan mengejut pelbagai serampang yang termasuk bertubi-tubi pelancaran roket dan penyusupan ke Israel oleh darat, laut dan udara.

Ia berkata, pencerobohan itu sebagai membalas dendam terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa dan keganasan yang semakin meningkat oleh peneroka haram Israel terhadap rakyat Palestin.

Tentera Israel kemudian melancarkan Operasi Pedang Besi di Semenanjung Gaza.

Sekurang-kurangnya 4,651 rakyat Palestin, termasuk 1,873 kanak-kanak, telah terbunuh dalam serangan Israel ke atas Gaza, manakala angka itu berjumlah lebih 1,400 orang di Israel.

Gaza sedang mengalami krisis kemanusiaan yang teruk tanpa bekalan elektrik, manakala bekalan air, makanan, bahan api dan perubatan kehabisan.

Pada Sabtu, konvoi bantuan kemanusiaan mula memasuki Semenanjung Gaza dari Mesir. Ia adalah penghantaran bantuan pertama ke Gaza sejak konflik bersenjata meletus antara Israel dan Hamas. – Anadolu

Author

Pilihan Editor