HomeGlobalAngka kematian di Gaza meningkat kepada 11,320 orang, termasuk 4,650 kanak-kanak

Angka kematian di Gaza meningkat kepada 11,320 orang, termasuk 4,650 kanak-kanak

BANDAR GAZA, Palestin: Angka kematian rakyat Palestin akibat serangan berterusan Israel di Genting Gaza telah meningkat kepada 11,320 orang, kata pejabat media kerajaan pada Selasa.

“Mangsa termasuk 4,650 kanak-kanak dan 3,145 wanita, manakala 29,200 lagi cedera,” kata pejabat itu dalam satu kenyataan.

Menurut kenyataan itu, 3,600 orang lain masih tidak dapat dikesan, termasuk 1,755 kanak-kanak.

“Seramai 198 pegawai perubatan, 22 anggota pertahanan awam dan 51 wartawan turut terbunuh dalam serangan itu,” tambahnya.

“Pencerobohan Israel telah menyebabkan 25 hospital dan 52 pusat penjagaan kesihatan tidak beroperasi, manakala 55 ambulans menjadi sasaran tentera Israel,” kata kenyataan itu.

Pejabat media berkata, 40 pesakit meninggal dunia di dalam Hospital Al-Shifa di Bandar Gaza dalam tempoh lima hari lalu di tengah-tengah kepungan Israel dan kekurangan bahan api.

“Lapan puluh dua orang telah dikebumikan di dalam kubur besar-besaran di dalam kompleks perubatan kerana sikap keras kepala tentera Israel, yang masih mengepung hospital sepenuhnya,” tambahnya.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Genting Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober.

Beribu-ribu bangunan, termasuk hospital, masjid dan gereja, telah rosak atau musnah dalam serangan Israel.

Angka kematian Israel, sementara itu, berjumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor